Noutati legislative 

1. Programul Kuzarbeit a fost prelungit pana la 31 decembrie 2022, cu noi conditii de accesare

  • OUG nr. 73/2022 a modificat OUG nr. 132/2020 privind masuri de sprijin destinate salariatilor si angajatorilor in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea COVID-19, precum si pentru stimularea cresterii ocuparii fortei de munca;
  • Mecanismul Kuzarbeit ofera posibilitatea angajatorilor de a reduce timpul de munca a salariatilor cu cel mult 80% din durata zilnica, saptamanala sau lunara, prin derogare de la prevederile Codului Muncii;
  • Astfel, data pana la care se aplica mecanismul Kuzarbeit este 31 decembrie 2022;
  • Au fost modificate si conditiile de accesare a mecanismului pentru angajatori, sens in care acestia pot beneficia de masuri daca productia realizata in luna pentru care solicita aplicarea masurii s-a diminuat cu cel putin 10%, fata de aceeasi luna a anului 2019 sau fata de media lunara a productiei realizate in anul 2019;
  • In cazul unui angajator infiintat in perioada 1 ianuarie-15 martie 2020 si care are cel putin un angajat, diminuarea productiei se raporteaza la productia realizata in luna anterioara aplicarii masurii.

2. Decizie de dezlegare a unei chestiuni de drept in materia insolventei

  • Este vorba despre Decizia nr. 28/2022 din 9 mai 2022 a Inaltei Curti de Casatie si Justitie;
  • Conform deciziei, dispozitiile art. 45 alin. (1) lit. k) si o) din Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, cu modificarile si completarile ulterioare, trebuie interpretate in sensul ca judecatorul-sindic poate confirma un plan de reorganizare numai in masura in care exista o hotarare de aprobare de catre adunarea creditorilor a respectivului plan de reorganizare. Dispozitiile art. 45 alin. (1) lit. k) si o) prevad ca printre atributiile judecatorului-sindic se afla si (i) confirmarea planului de reorganizare, dupa votarea lui de catre creditori si (ii) judecarea cererilor administratorului judiciar/lichidatorului judiciar in situatiile in care nu se poate lua o hotarare in sedintele comitetului creditorilor sau ale adunarii creditorilor din lipsa de cvorum cauzata de neprezentarea creditorilor legal convocati, la cel putin doua sedinte ale acestora avand aceeasi ordine de zi;
  • Totodata, ICCJ a mai stabilit ca dispozitiile art. 138 alin. (4) si art. 139 alin. (1) din Legea nr. 85/2014 trebuie interpretate in sensul ca imposibilitatea adoptarii unei hotarari in adunarea creditorilor convocata pentru aprobarea planului de reorganizare, din lipsa de cvorum cauzata de neprezentarea creditorilor legal convocati la cel putin doua sedinte avand aceeasi ordine de zi, nu echivaleaza cu votul negativ asupra planului de reorganizare.

Pentru mai multe detalii privind implementarea si aplicarea actelor normative, nu ezitati sa contactati Mihai & Co. Business Lawyers.

For all the legal updates, click here.