Noutati legislative 23.12.2024 – 05.01.2025

1. Au intrat in vigoare noi masuri cu privire la utilizarea caselor de marcat de catre comercianti

  • Act normativ: Legea nr. 317/2024 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, precum si pentru modificarea art. 319 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal;
  • Data intrare in vigoare: 26.12.2024;
  • Potrivit art. 1, alin. 21 din OUG 28/1999 astfel cum a fost introdus de art. I, pct. 1, Legea 317/2024, pentru incasarile realizate prin utilizarea cardurilor de credit/debit, operatorii economici nu au obligatia sa imprime/sa inmaneze bonuri fiscale cu aparate de marcat electronice fiscale, clientilor. Totodata, la solicitarea clientilor, operatorii economici pot imprima si inmana acestora bonul fiscal;
  • Potrivit art. 1, alin. 21 din OUG28/1999 astfel cum a fost introdus de art. I, pct. 1, Legea 317/2024, lipsa bonului fiscal tiparit nu afecteaza drepturile consumatorilor prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor, extrasul de cont bancar tinand locul bonului fiscal drept mijloc de proba al achizitiei;
  • Potrivit art. 3, alin. 23 din OUG. 28/1999 astfel cum a fost introdus de art. I, pct. 3, Legea 317/2024, echipamentele nesupravegheate de tipul automatelor comerciale nu trebuie dotate cu aparate de marcat daca unica modalitate de plata pe care o accepta este cea cu cardul bancar.

2. Au intrat in vigoare noi modificari cu privire la taxe si impozite, care se aplica de la 1 ianuarie 2025

  • Act normativ: Ordonanta de urgenta nr. 156/2024 privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru prorogarea unor termene;
  • Data intrare in vigoare: 31.12.2024;
  • Principalele masuri fiscale adoptate prin OUG 156/2024:
    • In ceea ce priveste impozitul micro, potrivit art. 52, alin. 1, Codul fiscal astfel cum a fost modificat, plafonul de 500.000 euro a fost redus la 250.000 euro de la data de 01.01.2025, respectiv urmand a fi redus la 100.000 euro de la data de 01.01.2026. Astfel, daca in cursul unui an fiscal o microintreprindere realizeaza venituri mai mari de 250.000 euro, incepand cu 01.01.2025, respectiv 100.000 euro, incepand cu 01.01.2026, aceasta datoreaza impozit pe profit incepand cu trimestrul in care a fost depasita aceasta limita;
    • Incepand cu 01.01.2025, au fost eliminate facilitatile fiscale pentru salariatii din domeniile: IT (creare programe pentru calculator), constructii si agroalimentar, dupa cum au fost abrogate art. 60, punctele 2, 5 si 7, art. 601, art. 1381, art. 1382, art. 1384 si art. 1385 din Codul fiscal;
    • Potrivit art. LXVI, alin. 1, OUG 156/2024, a fost prelungita aplicabilitatea facilitatii ce consta in 300 lei netaxabili pentru angajatii platiti cu salariul minim brut pe tara si al caror venit brut realizat din salarii si asimilate salariilor nu depaseste nivelul de 4300 de lei;
    • Potrivit art. 43. art. 97 art. 224Codul fiscal, astfel cum au fost modificate impozitul pe dividende a fost majorat de la 8% la 10% (pentru persoane juridice, persoane fizice, nerezidenti), incepand cu dividendele distribuite dupa 01.01.2025;
    • Potrivit art. 498 alin. 1 si 2, Codul fiscal astfel cum au fost modificate, incepand cu 01.01.2025 a fost reintrodus impozitul pe constructii speciale, in cota de 1%.

3. Au fost adoptate noi masuri pentru simplificarea formularelor si procesarii rapide a cererilor cu privire la actualizarea obiectelor de activitate de catre profesionisti

  • Act normativ: Ordinul nr. 2938/C/2024 privind masurile si procedurile pentru punerea in aplicare a Clasificarii activitatilor din economia nationala – CAEN Rev. 3, in ceea priveste persoanele fizice si juridice supuse inregistrarii in registrul comertului, si pentru modificarea anexelor nr. 2a si 2b la Ordinul ministrului justitiei nr. 5307/C/2022 pentru aprobarea formatului formularului-tip de act constitutiv, a formatului cererii de inregistrare, a formatului, a elementelor de siguranta si a structurii certificatului de inregistrare, in forma letrica si electronica, a modelului declaratiei-tip pe propria raspundere cu privire la indeplinirea conditiilor de functionare/desfasurare a activitatii, a modelului certificatului constatator privind inregistrarea declaratiei pe propria raspundere cu privire la indeplinirea conditiilor de functionare/desfasurare a activitatii si a structurii identificatorului unic la nivel european – EUID;
  • Data intrare in vigoare: 30.12.2024;
  • Potrivit Ordinului 2938/2024, art. 1 si 2, Oficiul National al Registrului Comertului efectueaza actualizarea obiectului de activitate, la cererea profesionistilor interesati, in care se precizeaza obiectul principal de activitate conform CAEN Rev. 3;
  • Potrivit art. 3, alin. 1 din Ordinul 2938/2024 pentru actualizarea obiectului de activitate, oficiul registrului comertului emite, cu titlu gratuit, un nou certificat de inregistrare cu modificarile si completarile ulterioare, precum si informatiile punctuale la zi din registrul comertului privind profesionistul care a facut obiectul inregistrarii in registrul comertului, continand obiectul de activitate actualizat;
  • Totodata, Ordinul 2938/2024, la art. 3, alin. 2 prevede ca certificatele de inregistrare si certificatele constatatoare emise de oficiile registrului comertului, ca urmare a inregistrarii datelor din declaratia-tip pe propria raspundere privind autorizarea functionarii sau desfasurarii activitatii raman valabile pana la data actualizarii obiectului de activitate.