Noutati legislative
1. S-a publicat Formularul 112 „Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate”
- Prin Ordinul comun nr. 203/207/188/2021 s-a publicat Formularul 112, de interes pentru o categorie mare de contribuabili, printre care angajatori, persoane care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala sau in baza contractelor de activitate sportiva, persoanele care desfasoara activitate la misiunile diplomatice si posturile consulare acreditate in Romania, precum si la reprezentantele din Romania ale persoanelor juridice straine s.a.;
- Sunt reglementate si instructiunile de completare a acestuia, declaratia fiind depusa prin mijloace electronice de transmitere la distanta si se aplica incepand cu declararea veniturilor aferente lunii ianuarie 2021.
2. A fost publicata in Monitorul Oficial decizia Inaltei Curti de Casatie si Justitie prin care s-a stabilit ca deschiderea unui cont pe o retea de socializare folosind datele reale ale altei persoane poate constitui infractiunea de fals informatic
- Este vorba despre Decizia nr. 4/2021, pe care am mentionat-o aici, prin care ICCJ a stabilit ca fapta de a deschide si utiliza un cont pe o retea de socializare deschisa publicului, folosind ca nume de utilizator numele unei alte persoane si introducand date personale reale care permit identificarea acesteia, intruneste doua dintre cerintele esentiale ale infractiunii de fals informatic prevazuta in art. 325 din Codul Penal, respectiv cea ca actiunea de introducere a datelor informatice sa fie realizata fara drept si cea ca actiunea de introducere a datelor informatice sa aiba ca rezultat date necorespunzatoare adevarului.
- Faptuitorul care, prin contrafacerea manifestarii de vointa a unei persoane, introduce intr-o retea de socializare deschisa publicului numele si datele cu caracter personal reale ale acesteia (si care permit identificarea sa), ca fiind date privind propria identitate, actioneaza fara drept, in sensul dispozitiilor art. 35 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 161/2003. In fapt, situatia reprezinta o ipoteza a “furtului de identitate”, care, similar clonarii paginilor web (phishingul), intra sub incidenta art. 7 din Conventia Consiliului Europei privind criminalitatea informatica.
- Totodata, datele necorespunzatoare adevarului rezultate privesc emitentul acestora si constau in lipsa concordantei intre faptuitorul care introduce date ca fiind datele proprii si persoana careia acestea ii apartin in realitate. Intre datele informatice astfel contrafacute (in modalitatea introducerii fara drept) si realitatea obiectiva nu exista corespondenta, manifestarea de vointa reflectata de aceste date apartinand unei alte persoane (faptuitorului) decat celui care aparent este titular al contului (vointa de publicare a datelor nu este reala). In acest fel, introducerea unor date reale are ca rezultat date necorespunzatoare adevarului.
- Pentru retinerea infractiunii, pe langa cele doua cerinte esentiale ce au facut obiectul analizei este necesar ca scopul activitatilor desfasurate fara drept si care au ca rezultat date necorespunzatoare adevarului sa fie acela de a utiliza datele informatice in vederea producerii de consecinte juridice, acesta urmand a fi verificat in functie de circumstantele concrete ale fiecarei cauze.
Click here for all the legal updates.