Noutati legislative

1. A fost modificat modelul si continutul formularelor utilizate pentru declararea impozitelor si taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa

  • A fost adoptat Ordinul presedintelui ANAF nr. 51/2021 privind modificarea si completarea Ordinului presedintelul ANAF nr. 587/2016 pentru aprobarea modelului si continutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor si taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa;
  • Se modifica astfel: formularul 100 „Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat”, formularul 710 „Declaratie rectificativa”, „Nomenclatorul obligatiilor de plata la bugetul de stat” si „Instructiuni de completare a formularului 100 «Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat», cod 14.13.01.99/bs”;

2. Regimul amenzilor contraventionale aplicate prin decizii ale Consiliul Concurentei

  • Prin Decizia nr. 72/2020 privind examinarea sesizarii pentru pronuntarea unei hotarari prealabile, formulata de Tribunalul Bucuresti – Sectia a V-a civila in Dosarul nr. 22.307/299/2019, Inalta Curte de Casatie si Justitie a oferit lamuriri cu privire la achitarea a jumatate din minimul amenzii aplicate prin decizia Consiliului Concurentei;
  • Dispozitiile art. 22 alin. (2) din Legea nr. 203/2018 privind masuri de eficientizare a achitarii amenzilor contraventionale, cu modificarile ulterioare, stabilesc ca se poate achita jumatate din minimul amenzii prevazute de lege si in acele situatii in care actul normativ de stabilire a contraventiilor nu prevedea expres aceasta posibilitate;
  • Decizia ICCJ nr. 72/2020 vine si stabileste ca dispozitiile art. 22 alin. (2) din Legea nr. 203/2018 (mentionate mai sus) nu sunt aplicabile in ceea ce priveste sanctiunile contraventionale aplicate prin decizii ale Consiliului Concurentei in temeiul art. 55 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare (spre exemplu, pentru fapta de a nu notifica o concentrare economica conform legii sau de a realiza o operatiune de concentrare economica cu nerespectarea legii s.a.).

3. Recurs in interesul legii admis de Inalta Curte de Casatie si Justitie in materia insolventei

  • Prin Decizia nr. 17/2020, Inalta Curte de Casatie si Justitie a admis recursul in interesul legii, stabilind:

– In interpretarea si aplicarea unitara a dispozitiilor art. 41 alin. (1) si art. 45 alin. (2) teza I din Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, art. 260 alin. (1) si (4) din Codul de procedura fiscala, art. 651 alin. (1), art. 714 alin. (1) si art. 719 alin. (1) si (7) din Codul de procedura civila, competenta materiala de solutionare a contestatiilor privind executarea silita inceputa de creditorii bugetari in temeiul dispozitiilor art. 143 alin. (1) teza finala din Legea nr. 85/2014 apartine judecatorului-sindic investit cu procedura de insolventa in care se formuleaza respectivele contestatii, potrivit art. 45 alin. (1) lit. r) si alin. (2) din Legea nr. 85/2014;

– In interpretarea si aplicarea unitara a dispozitiilor art. 997 alin. (1) din Codul de procedura civila, raportat la art. 233 alin. (1) lit. a) si art. 260 din Codul de procedura fiscala, sunt admisibile cererile adresate judecatorului-sindic pe calea ordonantei presedintiale avand ca obiect masuri vremelnice privind ridicarea, suspendarea si suspendarea provizorie a masurilor de executare silita luate de organele de executare fiscala, in cazurile in care executarea silita a fost inceputa de acestea in temeiul art. 143 alin. (1) teza finala din Legea nr. 85/2014.

*****