Noutati legislative 15 aprilie – 4 mai 2025
1. Contribuabilii pot corecta declaratiile de impunere prin declaratie de rectificare, care se poate referi la orice mentiune relevanta
- Act normativ: Decizia Inaltei Curti de Casatie si Justitie nr. 61/2025;
- Data intrarii in vigoare: 15 aprilie 2025;
- Potrivit Deciziei ICCJ 61/2025, dispozitiile art. 105 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscal se interpreteaza in sensul ca pe perioada termenului de prescriptie a dreptului de a stabili creante fiscale si atat timp cat nu intervine anularea rezervei verificarii ulterioare, contribuabilul/platitorul isi poate corecta declaratia de impunere prin depunerea unei declaratii rectificative care sa se refere la orice mentiune relevanta din continutul sau pentru determinarea materiei impozabile si/sau calcularea bazei de impozitare si a creantei fiscale, iar nu doar la erori materiale sau formale de consemnare;
2. A fost oficializata procedura de acordare a unei bonificatii de 3% pentru contribuabilii bun-platnici, pentru impozitul pe profit si impozitul pe veniturile microintreprinderilor
- Act normativ: Ordinul nr. 540/2025 pentru aprobarea Procedurii de acordare a bonificatiei de 3% din impozitul pe profit anual si din impozitul pe veniturile microintreprinderilor aferente anului fiscal 2024/anului fiscal modificat care incepe in anul 2024;
- Data intrarii in vigoare: 14 aprilie 2025;
- Reamintim ca, potrivit OUG 107/2024, platitorii de impozit pe profit si platitorii de impozit pe veniturile microintreprinderilor beneficiaza de o bonificatie de 3% din impozitele anului 2024;
- Potrivit art. 1 din Ordinul 540/2025, a fost aprobata procedura de acordare a bonificatiei de 3% din impozitul pe profit anual si din impozitul pe veniturile microintreprinderilor aferente anului fiscal 2024/anului fiscal modificat care incepe in anul 2024;
- Potrivit art. 3 din Anexa 1 la Ordinul 540/2025, organul fiscal central competent constata din oficiu indeplinirea conditiilor pentru acordarea bonificatiei;
- Conform art. 4 din Anexa 1 la Ordinul 540/2025, bonificatia se acorda de catre organul fiscal central competent, daca contribuabilul respecta conditiile prevazute la aceeasi dispozitie legala;
3. S-a introdus un mecanism prin care sa se verifice capacitatea persoanelor incadrate intr-un grad de handicap de a conduce autovehicule in siguranta
- Act normativ: Ordinul nr. 312/2025 privind aprobarea Procedurii de reevaluare a persoanelor cu handicap prevazute la art. 583 din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap de catre comisiile de evaluare a persoanelor adulte cu handicap;
- Data intrarii in vigoare: 16 aprilie 2025;
- Potrivit art. 1 din Ordinul 312/2025, a fost aprobata Procedura de reevaluare a persoanelor cu handicap prevazuta la art. 583 din Legea nr. 448/2006, care este prevazuta in anexa la Ordinul 312/2025;
- Potrivit art. 1 din Anexa la Ordinul 312/2025, persoanele adulte incadrate in grad de handicap, detinatoare ale unui certificat emis pentru cel putin una dintre afectiunile prevazute in Ordinul Ministrului Sanatatii emis in temeiul art. 22 alin. (2) din OUG nr. 195/2002, titulare ale unui permis de conducere, sunt supuse procedurii de reevaluare, de catre comisiile de evaluare a persoanelor adulte cu handicap judetele/locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti;
- Conform art. 2, alin. (3) din Anexa la Ordinul 312/2025, dreptul la prestatiile sociale prevazute la art. 58 alin. (3) si (4) din Legea 448/2006, se suspenda pe perioada reevaluarii;
- Art. 3, alin. (4) din Anexa la Ordinul 312/2025 prevede ca, in cazul in care persoana supusa reevaluarii nu se prezinta la termenul prevazut in convocarea la sediul serviciului de evaluare, in baza raportului de reevaluare al acestui serviciu, se dispune neincadrarea in grad de handicap.
4. Au fost suspendate amenzile sistemului e-Transport pentru netransmiterea coordonatelor vehiculelor prin GPS, respectiv pentru neechiparea vehiculelor cu dispozitive de tip terminal de telecomunicatii
- Actul normativ: Ordonanta de urgenta nr. 29/2025 privind suspendarea aplicarii unor dispozitii din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului national privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport si de abrogare a art. XXVIII din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 130/2021 privind unele masuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative;
- Data intrarii in vigoare: 24 aprilie 2025;
- Potrivit art. unic din OUG 29/2025, a fost suspendata aplicarea amenzilor cuprinse intre 5.000 si 10.000 de lei, pentru nerespectarea art. 83 din OUG 41/2022, ce prevede ca, conducatorul vehiculului de transport are obligatia sa porneasca dispozitivul de pozitionare inainte de inceperea transportului pe teritoriul national, respectiv sa opreasca dispozitivul de pozitionare numai dupa livrarea bunurilor la locul de livrare declarat pe teritoriul national sau dupa parasirea teritoriului national;
- De asemenea, prin OUG 29/2025, a fost suspendata si aplicarea amenzilor intre 10.000 si 50.000 de lei, in cazul persoanelor fizice, sau intre 20.000 si 100.000 de lei, in cazul persoanelor juridice, pentru nerespectarea art 82 din OUG 41/2022, care prevede obligatia operatorului de transport rutier de a asigura transferul datelor de pozitionare pe toata durata traseului de transport al bunurilor monitorizate prin e-Transport, respectiv obligatia de a echipa vehiculele cu dispozitive de tip terminal de telecomunicatii, care utilizeaza tehnologii de pozitionare si transmisie de date prin satelit.
5. A fost oficializat un nou ghid pentru finantarea programului de stimulare a innoirii parcului national de tractoare si masini agricole autopropulsate (Rabla pentru tractoare)
- Act normativ: Ordinul Ministerului Mediului, Apelor si Padurilor nr. 1149/2025 pentru modificarea Ghidului de finantare a Programului de stimulare a innoirii Parcului national de tractoare si masini agricole autopropulsate, aprobat prin Ordinul ministrului mediului, apelor si padurilor nr. 2499/2024;
- Data intrarii in vigoare: 23 aprilie 2025;
- Potrivit art. 2, alin. (1) din Anexa la Ordinul 1149/2025, programul sprijina producatorii agricoli din sectorul productiei agricole primare pentru achizitia de tractoare si masini agricole noi, mai putin poluante si inclusiv accesoriile aferente;
- Etapele programului sunt prevazute la art. 5 din Anexa la Ordinul 1149/2025;
- Conform art. 7, alin. (6) din Anexa la Ordinul 1149/2025, valoarea maxima de achizitie a tractorului/masinii agricole autopropulsate, inclusiv a accesoriilor agricole aferente este de 55.000 euro, cu TVA inclus. Art. 7, alin. (1) si (2) din acelasi act normativ prevede ca ajutorul oferit de stat reprezinta 65%, respectiv 80% pentru tinerii fermieri, din din valoarea de achizitie a tractorului si/sau masinii agricole autopropulsate noi, inclusiv a accesoriilor agricole aferente;
- Dosarul de finantare trebuie sa cuprinda urmatoarele documentele prevazute la 16 din Anexa la Ordinul 1149/2025;
- 24, alin. (1) din Anexa la Ordinul 1149/2025 prevede ca monitorizarea programului se realizeaza de catre Administratia Fondului pentru Mediu pe o perioada de 5 ani de la data achizitionarii tractoarelor/masinilor agricole autopropulsate, inclusiv a accesoriilor aferente. Obligatiile beneficiarilor pe perioada monitorizarii sunt prevazute la alin. (2) al aceluiasi articol.
6. A fost oficializat ghidul unic al programului Rabla, valabil pentru perioada 2025-2030
- Act normativ: Ordinul nr. 1231/2025 pentru aprobarea Ghidului de finantare a Programului privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera in transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante si eficiente din punct de vedere energetic 2025-2030;
- Data intrarii in vigoare: 24 aprilie 2025;
- Potrivit art. 1 din Ordinul 1231/2025, a fost aprobat Ghidul de finantare a Programului privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera in transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante si eficiente din punct de vedere energetic 2025-2030, prevazut in anexa care face parte integranta din prezentul ordin;
- 8, alin. (1) din Anexa la Ordinul 1231/2025 prevede ca solicitantul poate obtine in cadrul unei sesiuni de inscriere unul sau mai multe ecotichete in schimbul casarii unui numar egal de autovehicule uzate, fara posibilitatea cumularii acestora pentru achizitia unui singur autovehicul nou. Potrivit alin. (3) din articolul mentionat anterior, persoanele fizice pot solicita cel mult 2 ecotichete in cadrul unei sesiuni de inscriere, cate unul pentru fiecare autovehicul nou care urmeaza a fi achizitionat. Cuantumul ecotichetelor este prevazut la alin. (4) din articolul mentionat anterior;
- Potrivit art. 17, alin. (1), din Anexa la Ordinul 1231/2025, Administratia Fondului pentru Mediu (AFM) va demara sesiunea de inscriere a solicitantilor in aplicatie la data mentionata in dispozitia presedintelui AFM;
- Documentele necesare pentru inscrierea persoanelor fizice sunt prevazute in art. 17 din Anexa la Ordinul 1231/2025, iar cele pentru persoanele juridice sunt prevazute in art. 21 din aceeasi anexa mentionata mai sus;
- Conform art. 31, alin. (2) si (3) din Anexa la Ordinul 1231/2025, beneficiarii nu pot instraina autovehiculul nou-achizitionat in cadrul programului, pe o perioada de 18 luni de la data emiterii facturii. Aceasta interdictie se aplica inclusiv in cazul beneficiarilor care au achizitionat autovehiculele noi in sistem leasing;
7. Indemnizatia pentru cresterea copilului poate fi recalculata chiar si dupa ce copilul implineste varsta de 2 ani, respectiv de 3 ani in cazul copilului cu handicap
- Act normativ: Decizia nr. 66/03.03.2025 a Inaltei Curti de Casatie si Justitie;
- Data intrarii in vigoare: 22 aprilie 2025;
- Potrivit Deciziei ICCJ 66/2025, in interpretarea dispozitiilor art. 2 alin. (1) si (2), art. 13 alin. (3), art. 3 alin (7) si (8) din OUG 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor, precum si dispozitiile art. 22 alin. (4) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor OUG 111/2010, ICCJ stabileste ca recalcularea cuantumului indemnizatiei lunare pentru cresterea copilului se poate realiza, cu respectarea limitei maxime prevazute de lege, la cererea persoanei indreptatite, chiar si dupa implinirea de catre copil a varstei de 2 ani, respectiv 3 ani in cazul copilului cu handicap, daca ulterior, in baza unor hotarari judecatoresti definitive, s-au acordat diferente de drepturi salariale sau asimilate acestora, impozabile, drepturi corespunzatoare perioadei de contributivitate impuse de art. 2, alin. (1) din OUG 111/2010.
8. Au fost adoptate masuri pentru simplificarea procedurilor in domeniul urbanismului si constructiilor
- Act normativ: Ordonanta de urgenta nr. 31/2025 privind unele masuri pentru simplificarea procedurilor in domeniul urbanismului si constructiilor si accelerarea investitiilor;
- Data intrarii in vigoare: 30 aprilie 2025;
- Art. 32, alin. (41) din Legea nr. 350/2001, asa cum a fost introdus prin art. I, pct.1 din OUG 31/2025, prevede termenul in care autoritatile administratiei publice locale competente cu emiterea avizului de oportunitate pentru planurile urbanistice zonale au obligatia sa introduca documentatia pe agenda comisiei tehnice de amenajarea teritoriului si urbanism si sa analizeze in comisie, sa transmita adresa de solicitari de completare sau clarificare a documentatiei depuse, daca este cazul, acesta fiind maximum 30 de zile de la data depunerii solicitarii la registratura institutiei;
- Art. 32, alin. (42) din Legea 350/2001, introdus prin art. 1, pct. 1 din OUG 31/2025, prevede termenul in care se emite avizul de oportunitate, acesta fiind de maximum 15 zile de la analizarea documentatiei in cadrul comisiei tehnice de amenajarea teritoriului si urbanism de la nivelul autoritatii administratiei publice locale emitente sau de la nivel judetean, pentru autoritatile administratiei publice locale care nu au comisie proprie;
- Potrivit art. 56, alin. (31) din Legea 350/2001, introdus prin art. 1, pct. 3 din OUG 350/2001, se interzice perceperea de taxe sau tarife multiple in etapa de avizare pentru planurile de urbanism zonale sau de detaliu initiate de beneficiari privati. Totodata, potrivit aceluiasi articol, taxele sau tarifele achitate la prima depunere raman valabile, chiar daca a fost solicitata modificarea sau completarea si trebuie reanalizata documentatia dupa revizuire sau daca avizele sau acordurile trebuie reconfirmate;
- Art. 56, alin. (9), lit. c) din Legea 350/2001, asa cum a fost introdus prin art. 1, pct. 4 din OUG 31/2025, prevede ca, pentru avizarea documentatiilor de amenajare a teritoriului si de urbanism, le este interzis entitatilor emitente de avize si acorduri:
- Sa conditioneze emiterea avizelor/acordurilor de obtinerea prealabila a altor avize sau acorduri, cu exceptia avizului de oportunitate si a avizului arhitectului-sef;
- Sa solicite documente sau informatii care excedeaza studiilor de fundamentare sectoriale specifice si continutului-cadru al documentatiilor de amenajarea teritoriului si de urbanism stabilite de lege;
- sa impuna cerinte sau solutii care nu au legatura cu obiectul de reglementare sau cu gradul de detaliere al informatiilor specifice tipului de documentatii de amenajare a teritoriului sau de urbanism;
- Conform art. 56, alin. (10) din Legea 350/2001, asa cum a fost introdus prin art. 1, alin. pct. 4 din OUG 31/2025, autoritatile si institutiile publice, precum si entitatile emitente de avize si acorduri pentru planuri de amenajarea teritoriului si pentru planuri de urbanism au obligatia analizarii documentatiilor depuse si eliberarii avizelor/acordurilor, cu sau fara conditii, in maximum 30 de zile de la data depunerii solicitarii eliberarii acestora de catre beneficiarul documentatiei. De asemenea, in acelasi articol sunt mentionate si exceptiile de la acest termen;
- Potrivit art. 56, alin. (16) din Legea 350/2001, introdus prin art. 1, pct. 4 din OUG 31/2025, documentatia depusa de catre beneficiarul lucrarii se considera completa si corecta, iar avizele se considera a fi acordate tacit in situatia neemiterii de solicitari de clarificare/modificare/completare in conformitate cu art. 56, alin. 13 din Legea 350/2001 sau in situatia neemiterii avizelor cu sau fara conditii sau a adresei de respingere in termenele prevazute la alin. (10) si (15). Potrivit aceluiasi articol, avizele eliberate dupa invocarea acordarii tacite de catre beneficiar nu produc efecte juridice;
- De asemenea, prin art. II din OUG 31/2025 au fost introduse alin. (13)-(116) la art. 5 din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, care stabilesc regulile procedurale pentru emiterea avizelor sau acordurilor;
- Potrivit art. VIII din OUG 31/2025, se interzice schimbarea responsabilului de dosar pe parcursul derularii procedurilor de analiza si avizare a documentatiilor de amenajare a teritoriului, a celor de urbanism, precum si a celor de avizare in vederea autorizarii executarii lucrarilor de construire, cu exceptia cazurilor in care acesta nu mai lucreaza in structura respectiva, este in concediu, este in incapacitate de munca sau este cercetat disciplinar;
9. A fost aprobat Programul national de achizitii ecologice 2025-2030
- Act normativ: Hotararea nr. 427/2025 pentru aprobarea Programului national de achizitii ecologice 2025-2030;
- Data intrarii in vigoare: 28 aprilie 2025;
- Potrivit art. 1 din HG 427/2025, s-a adoptat Programul national de achizitii ecologice 2025-2030, prevazut in anexa care face parte integranta din aceasta si prin care se urmareste promovarea achizitiilor ecologice de catre entitatile achizitoare;
- Planul de actiune este prevazut in tabelul nr. 1 din Anexa la HG 427/2025, iar categoriile de produse, servicii si lucrari si tintele anuale stabilite pentru fiecare categorie sunt prezentate in tabelul nr. 2 din aceeasi anexa.