Noutati legislative

1. Statul acorda ajutor de stat de peste 560 milioane de lei pentru crescatorii de animale

  • Act normativ: Ordonanta de urgenta nr. 61/2023 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat in sectorul cresterii animalelor; Data intrare in vigoare: 30.06.2023; Mentiune: pentru a deveni operationala Ordonanta aprobata prin Decizie a Comisiei Europene;
  • Ordonanta instituie o schema de ajutor de stat in sectorul cresterii animalelor care va fi desfasurata pe o perioada de cinci ani;
  • Schema de ajutor de stat va fi acordata pe perioada 2023-2027 si are o valoare totala de 561 milioane lei, din care 173 milioane lei pentru speciile taurine, bubaline, porcine si ecvine, respectiv 387 milioane lei pentru speciile ovine si caprine. Ajutorul de stat va fi acordat anual si va varia intre 30 si 140 lei pe cap de animal, in functie de rasa animalului si natura cheltuielilor;
  • Ajutorul va acoperi costurile administrative cauzate de intocmirea si mentinerea registrului genealogic, precum si costurile aferente testelor pentru determinarea calitatii genetice sau a randamentului genetic al septelului din rasele de animale din speciile taurine, bubaline, ovine, caprine, porcine si ecvine;
  • Pot solicita acest ajutor microintreprinderile, intreprinderile mici si mijlocii, astfel cum sunt definite in Ordonanta, respectiv intreprinderile individuale si familiale, persoanele fizice autorizate, persoanele fizice care detin atestat de producator, dupa caz, precum si persoanele juridice care isi desfasoara activitatea in domeniul productiei de produse Agricole;
  • Taxa pe valoarea adaugata nu este eligibila, cu exceptia situatiei in care beneficiarii au dreptul de deducere a TVA;
  • Cererile de solicitare a ajutoarelor de stat pentru anul urmator trebuie avizate de catre Agentia Nationala pentru Zootehnie (ANZ) si vor trebui depuse in perioada 1-15 decembrie a anului la centrele judetene ale Agentiei de Plati si Interventie pentru Agricultura (APIA).

2. ANAF a oficializat procedura de aplicare a amnistiei fiscale pentru tichetele cadou reincadrate

  • Act normativ: Ordinul 906/2023 privind aprobarea Procedurii pentru anularea obligatiilor fiscale ce pot face obiectul anularii prevazute de Legea nr. 43/2023 pentru anularea unor obligatii fiscale, cuprinse in lista intocmita si transmisa de catre structura de control, precum si modalitatile de restituire a acestora emis de Agentia Nationala de Administrare Fiscala; Data intrare in vigoare: 28.06.2023;
  • Noua amnistie fiscala, ce este prevazuta de Legea 43/2023, vizeaza, in esenta, situatiile in care o firma a acordat salariatilor altei firme tichete cadou. Desi firmele au interpretat ca in aceste situatii vorbim de venituri din alte surse pentru care se datoreaza numai impozit pe venit, la controalele ulterioare inspectorii ANAF le-au recalificat in venituri salariale pentru care trebuiau platite si impozit pe venit, si contributii sociale, stabilind sume suplimentare de plata la stat;
  • Amnistia fiscala vizeaza reincadrarile aferente tichetelor cadou acordate de terti in perioada 26 mai 2006 – 31 decembrie 2020 si acopera atat contribuabilii care au platit sumele suplimentare stabilite de ANAF prin decizie de impunere, cat si contribuabilii care nu le-au platit inca;
  • Ordinul contine regulile interne pe care le folosesc organele fiscale pentru a identifica datoriile acoperite de amnistie, in vederea anularii lor, dar si informatii despre cum se solicita sumele, cum se dau efectiv banii inapoi si cum se emit la nivelul ANAF deciziile de anulare a datoriilor fiscale.

3. Chiar daca se radiaza o PFA din evidenta ANAF, datoriile acesteia sunt preluate de fostul titular persoana fizica, nu anulate

  • Decizia nr. 20/2023 a Inaltei Curti de Casatie si Justitie privind dezlegarea unor chestiuni de drept, publicata in Monitorul Oficial Partea I nr. 579 din 27 iunie 2023; Data aplicare: 27.06.2023;
  • Potrivit Deciziei, in interpretarea si aplicarea art. 266 alin. (41) din Codul de procedura fiscala, anularea obligatiei fiscale datorate de debitorul persoana fizica care desfasoara activitati in mod independent, ca urmare a radierii debitorului din registrul in care a fost inregistrat potrivit legii, nu impiedica preluarea obligatiei fiscale de catre persoana fizica in conditiile art. 23 alin. (3) si (4) din Codul de procedura fiscala;
  • ICCJ a clarificat astfel o situatie care s-a dovedit problematica in practica instantelor judecatoresti, cu privire la transferul datoriilor fiscale de la o PFA radiata la titularul persoana fizica. Astfel s-a stabilit ca, daca vorbim de radierea PFA din evidenta Fiscului, datoriile sale sunt transferate catre fostul titular persoana fizica, nu anulate. Tot prin aceasta decizie, ICCJ a stabilit ca, atunci cand se adreseaza instantei judecatoresti de contencios administrativ pentru anularea deciziei de solutionare a contestatiei fiscale si a actelor administrativ-fiscale vizate de aceasta, contribuabilii pot veni cu motive noi de nelegalitate, clarificand, astfel, ca motivele de nelegalitate invocate in instanta nu sunt limitate la cele care au fost invocate in contestatia fiscal.

4. Din 2025, tranzactiile cu criptomonede NU mai pot fi anonime, daca in transferuri sunt implicati furnizori de servicii cripto

  • Act normativ: Regulamentul(UE) nr. 2023/1.113 al Parlamentului Eurpean si al Consiliului privind informatiile care insotesc transferurile de fonduri si de anumite criptoactive si de modificare a Directivei (UE) 2015/849; Data intrare in vigoare: 30.06.2023; Data aplicare: incepand cu 30.12.2024;
  • Din 2025, furnizorii de servicii de criptoactive vor trebui sa se asigure ca transferurile de monede virtuale sunt insotite de informatii despre cei care fac plati si cei care le incaseaza, similar transferurilor de fonduri „clasice”;
  • Tranzactiile cu criptomonede nu se vor mai putea face in anonimat, cel putin atunci cand vine vorba de transferuri prin furnizori dedicati. Noile reguli nu acopera si transferurile directe intre persoane fizice (adica fara intermediari);
  • Potrivit Regulamentului european 1.114/2023 (aplicabil de-asemenea din 31.12.2024), prin sintagma „furnizori de servicii de criptoactive” se face referire la persoanele juridice care se ocupa de furnizarea, cu titlu profesional, a unuia sau a mai multor servicii de criptoactive catre clienti si care sunt autorizate sa furnizeze aceste servicii;
  • La solicitarea autoritatilor din domeniul prevenirii spalarii banilor, furnizorii de servicii cripto vor trebui sa ofere toate informatiile cerute despre tranzactiile cu monede virtuale. Printre altele, transferurile de criptomonede vor trebui sa fie insotite de urmatoarele informatii: numele platitorului, numarul de cont de criptoactive al platitorului, adresa platitorului, inclusiv denumirea tarii, numarul documentului personal oficial si numarul de identificare al clientului sau, ca alternativa, data si locul nasterii platitorului, numele beneficiarului, numarul de cont de criptoactive al beneficiarului;
  • Potrivit acestui Regulament, datele cu caracter personal sunt prelucrate de prestatorii de servicii de plata si de furnizorii de servicii de criptoactive pe baza prezentului regulament doar in scopul prevenirii spalarii banilor si a finantarii terorismului si nu sunt prelucrate ulterior intr-un mod incompatibil cu acest scop. Se interzice prelucrarea datelor cu caracter personal pe baza prezentului regulament in scopuri comerciale. Informatiile despre transferuri vor fi pastrate timp de cinci ani.

5. Persoanele fizice cu averi mari si rudele lor apropiate vor fi monitorizate separat de catre ANAF

  • Act normativ: Ordinul 920/2023 privind persoanele fizice cu averi mari emis de Agentia Nationala de Administrare Fiscala; Data intrare in vigoare: 28.06.2023;
  • In curand o sa existe o lista a persoanelor fizice cu averi mari si a rudelor lor apropriate. Din ordin nu reise daca lista va fi publica sau privata;
  • Potrivit art. 1 din Ordin, persoana fizica cu avere mare este persoana fizica rezidenta fiscal in Romania care detine o avere, atat in Romania, cat si in strainatate, estimata la o valoare mai mare de 25 de milioane de euro;
  • Potrivit art. 2 din Ordin, grupul extins al persoanelor fizice cu averi mari este constituit din grupul persoanelor fizice cu averi mari si din persoanele fizice soti/sotii si rude/afini de pana la gradul al doilea ai/ale acestora;
  • Grupul de persoane fizice cu averi mari si grupul extins al acestora, se actualizeaza o data la 3 ani, in sensul introducerii persoanelor fizice care indeplinesc criteriul prevazut de Ordin si, o data la 6 ani, in sensul eliminarii persoanelor fizice care nu mai indeplinesc acest criteriu;
  • Estimarea averii vizeaza bunurile mobile si imobile precum si activele financiare detinute;
  • Agentia Nationala de Administrare Fiscala va notifica persoanele fizice cu privire la faptul ca acestea fac parte din grupul persoanelor fizice cu averi mari;
  • Directia generala control venituri persoane fizice este cea care va duce la indeplinire prevederile Ordinului.

 

Click here for all the legal updates.