Noutati legislative 13 februarie

1. Registrele contabile obligatorii si documentele justificative contabile se vor pastra de-acum doar 5 ani

Legea contabilitatii nr. 82/1991 a fost modificata de Legea nr. 36/2023 care a intrat in vigoare in 15 ianuarie 2023;

  • Conform acestei legi, registrele de contabilitate obligatorii şi documentele justificative care stau la baza înregistrărilor în contabilitatea financiară se păstrează în arhiva timp de 5 ani calculaţi de la data de 1 iulie a anului următor celui încheierii exerciţiului financiar în care au fost întocmite, inclusiv pentru statele de salarii.

2. Facilitati fiscale pentru angajatorii care platesc abonamentele de sport angajatilor, precum si pentru persoanelor fizice care obtin venituri independente

  • Facilitatile sunt introduse prin Legea nr. 34/2023 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, in vigoare de la 15 ianuarie 2023;
  • Astfel, angajatorii care platesc angajatilor abonamentele de sport cu scop de intretinere, profilactic sau terapeutic, beneficiaza de scutirea de impozit si de contributii sociale in limita unui plafon de 400 euro/an/persoana;
  • Totodata, pentru persoanele fizice care obtine venituri independente, cheltuielile cu abonamentele de sport sunt cheltuieli deductibile limitat pana la suma de 400 euro/an/persoana;
  • Conditia aplicarii acestor facilitati este aceea ca activitatile furnizorului serviciilor de educatie fizica si sport sa se incadreze in urmatoarele coduri CAEN: Activități ale bazelor sportive (9311), Activități ale cluburilor sportive (9312) și Activități ale centrelor de fitness (9313).

3. Activitatea vanzatorilor care utilizeaza platforme de marketplace va trebui raportata la ANAF

  • Actul normativ care implementeaza aceasta obligatie este Ordonanţa Guvernului nr. 16/2023 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, ce a intrat in vigoare in 3 februarie 2023;
  • Practic, detinatorii acestor platforme au obligatia sa raporteze anual activitatea vanzatorilor de pe platforma acestora, iar vanzatorii au obligatia de a pune la dispozitie informatiile solicitate;
  • Astfel, detinatorul platformei marketplace va solicita vanzatorilor informatiile necesare, iar in masura in care vanzatorii nu vor raspunde nici dupa doua atentionari ulterioare, dar nu inainte de expirarea unui termen de 60 de zile de la solicitarea initiala, detinatorul platformei va avea dreptul sa inchida contul vanzatorului si sa nu ii permita acestuia sa se inregistreze din nou sau sa retina plata sumelor cuvenite vanzatorului;
  • In masura in care detinatorul platformei marketplace nu isi indeplineste obligatiile prevazute este pasibil de amenzi de la 20.000 lei la 100.000 lei.

Pentru mai multe detalii privind implementarea si aplicarea actelor normative, nu ezitati sa contactati Mihai & Co. Business Lawyers.

Click here for all the legal updates.