Noutati legislative  27.05.2024-02.06.2024

1. Duplicatul permisului de conducere poate fi obtinut si online, fara sa mai fie necesara deplasarea la autoritati

  • Act normativ: Ordinul 82/2024 privind conditiile de eliberare a permisului de conducere cu o noua valabilitate administrativa sau a duplicatului acestuia in cazul pierderii, furtului sau al deteriorarii permisului de conducere ori in cazul schimbarii numelui titularului;
  • Data intrare in vigoare: 30.05.2024;
  • Potrivit art. 2 alin. 3 din Ordin, cererea pentru eliberarea unui duplicat al permisului de conducere impreuna cu documentele aferent pot fi transmise si prin intermediul aplicatiei informatice puse la dispozitie in acest scop pe pagina de internet a Directiei Generale Permise de Conducere si Inmatriculari;
  • Astfel cum rezulta din art. 4 2 din Ordin, vechiul permis nu mai trebuie predat autoritatilor.  Dupa implementarea cererii in Sistemul informatic national de evidenta a permiselor de conducere si a vehiculelor inmatriculate, permisului de conducere anterior ii inceteaza valabilitatea.
  • La cerere, titularului i se poate elibera o dovada inlocuitoare a permisului de conducere, valabila pana la emiterea acestuia, dar nu mai mult de 30 de zile.

2. DGAMC si-a pierdut personalitatea juridica si e inlocuita in litigiile si procedurile fiscale de catre ANAF

  • Act normativ: Hotararea 565/2024 pentru modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala;
  • Data intrare in vigoare: 27.05.2024;
  • Hotararea a fost data in aplicarea OUG 23/2024 privind unele masuri pentru consolidarea capacitatii institutionale a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, reorganizarea activitatii acesteia, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, in vigoare in data de 18.03.2024, potrivit cu care, pana la data de 1 iulie 2024, Guvernul avea de modificat in mod corespunzator HG 520/2013 in ceea ce priveste organizarea, modul de functionare, numarul de posturi al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, inclusiv cele aferente Directiei generale de administrare a marilor contribuabili si Directiei generale antifrauda fiscala, precum si alte aspecte determinate de aplicarea masurilor de reorganizare prevazute de OUG 23/2024;
  • Potrivit art. IV alin. 6 din OUG 23/2024, pentru litigiile in care parte este Directia generala de administrare a marilor contribuabili, aflate pe rolul instantelor judecatoresti, indiferent de faza de judecata, Agentia Nationala de Administrare Fiscala se subroga in toate drepturile si obligatiile Directiei generale de administrare a marilor contribuabili si dobandeste calitatea procesuala a acesteia. Procedurile aferente activitatii Directiei generale de administrare a marilor contribuabili, aflate in derulare, se preiau si se continua de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala, care se subroga in drepturile si obligatiile acesteia, actele indeplinite anterior potrivit legii ramanand valabile.

3. Consilierii juridici nu trebuie sa dovedeasca inscrierea in vreun tablou profesional ca sa poata oferi reprezentare juridica

  • Jurisprudenta: Decizia ICCJ nr. 7/2024, in solutionarea unui recurs in interesul legii;
  • Data publicare:30.05.2024;
  • Potrivit Deciziei, in interpretarea si aplicarea unitara a dispozitiilor art. 5 si ale art. 20 din Legea nr. 514/2003 privind organizarea si exercitarea profesiei de consilier juridic, cu modificarile si completarile ulterioare, prestarea activitatii specifice, de reprezentare juridica, se poate realiza de catre consilieri juridici, in calitatea lor de functionari publici sau de angajati cu contract individual de munca, independent de inscrierea acestora in Tabloul profesional al consilierilor juridici tinut de Colegiile Consilierilor Juridici din Romania;
  • Ca urmare a publicarii acestei Decizii, consilierii juridici nu vor fi obligati de instantele de judecata sa prezinte dovada ca fac parte dintr-un colegiu al consilierilor juridici sau ca sunt inscrisi pe Tabloul profesional al consilierilor juridici, in vederea asigurarii reprezentarii si asistentei juridice.

4. Mamele minore de peste 16 ani vor putea decide in legatura cu copilul lor si vor putea solicita si primi chiar ele drepturile banesti legale

  • Act normativ: Legea 147/2024 pentru completarea Legii nr. 272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului;
  • Data intrare in vigoare: 01.06.2024;
  • Legea stabileste dobandirea capacitatii depline de exercitiu pentru mamele minore care implinesc varsta de 16 ani, respectiv posibilitatea de a decide pentru ele si copilul lor, dar si de a cere si primi o serie de drepturi banesti;
  • Potrivit art. 9 alin. 21 din Lege, mamele minore, care au implinit varsta de 16 ani, au dreptul sa decida cu privire la copilul lor, putand sa semneze documente cu caracter medical si/sau administrativ care au legatura cu ingrijirea, cresterea si dezvoltarea copilului;
  • De-asemenea, conform art. 48 alin. 31 din Lege, in cazul mamelor minore care au implinit varsta de 16 ani, indemnizatia pentru cresterea si ingrijirea copilului, alocatia de stat pentru copil, atat a mamelor, cat si a copilului/copiilor lor, precum si orice alte drepturi legale financiare de care beneficiaza copilul/copiii acestora se acorda mamelor, la solicitarea acestora.

5. A fost extins termenul pana la care produsele fara marca SGR pot fi comercializate

  • Act modificator: Hotararea 580/2024 pentru modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr. 1.074/2021 privind stabilirea sistemului de garantie-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile;
  • Data intrare in vigoare: 31.05.2024;
  • Potrivit noilor modificari a fost extinsa pana la data de 31 decembrie 2024 perioada in care produsele care se aflau in stocul producatorilor, distribuitorilor sau comerciantilor la data de 30 noiembrie 2023 si care nu indeplinesc conditiile SRG, vor  mai putea  fi introduse pe piata, respectiv comercializate.

Click here for all the legal updates.