Noutati legislative 4.12.2023-10.12.2023

1. Modificari substantiale la Legea concurentei. Sanctiunile vor putea fi extinse si catre societatile-mama, dar si catre angajati

  • Act modificator: Ordonanta de urgenta 108/2023 pentru modificarea si completarea Legii concurentei nr. 21/1996, precum si a altor acte normative; Data intrare in vigoare: 06.12.2023;
  • Conform notei de fundamentare care insoteste documentul, modificarile au fost necesare pentru transpunerea Directivei (UE) 2019/1 a Parlamentului European si a Consiliului din 11 decembrie 2018 privind oferirea de mijloace autoritatilor de concurenta din statele membre astfel incat sa fie mai eficace in aplicarea legii si privind garantarea functionarii corespunzatoare a pietei interne;
  • Potrivit art. 49 din Legea Concurentei, astfel cum a fost modificat Consiliul Concurentei (“CC”) va avea posibilitatea, in cazul in care va constata incalcarea legislatiei de catre o filiala, sa antreneze raspunderea societatii mama;
  • Mai mult, potrivit art. 55, autoritatea va putea antrena raspunderea angajatilor unitatilor economice unice, astfel incat acestia sa raspunda personal si in solidar cu persoanele juridice care constituie entitatea economica;
  • Modificarile contin prevederi referitoare la regimul mijloacelor de proba admise in fata Consiliului Concurentei. Astfel potrivit noului art. 321 din Legea Concurentei, printre dovezile admisibile in fata Consiliului Concurentei se regasesc: inscrisurile, declaratiile orale, mesajele electronice, inregistrarile si orice alt obiect care contine informatii, indiferent sub ce forma si indiferent de tipul suportului pe care sunt stocate informatiile;
  • 331 din Legea concurentei prevede consolidarea puterilor de inspectie, astfel incat inspectorii de concurenta vor avea dreptul de a accesa orice informatie aflata la dispozitia companiei inspectate, indiferent de caracterul respectivelor informatii sau de mediul in care sunt stocate (de ex. in cloud);
  • O alta noutate este aceea a introducerii unor principii de clementa. Prin clementa se intelege, potrivit art. 21 g – atat imunitatea la amenzi, cat si reducerea amenzilor;
  • O optiune noua este cea privind cazurile de nepedepsire aplicabila persoanelor vizate de ancheta autoritatilor de concurenta si care decid sa colaboreze “activ” cu acestea, astfel cum reiese din art. 65 alin. 21, potrivit cu care nu se pedepsesc persoanele care exercita functia de administrator, reprezentant legal ori care exercita in orice alt mod functii de conducere intr-o intreprindere, daca intreprinderea al carei angajat este sau a fost la momentul savarsirii faptei depune la Consiliul Concurentei o cerere de imunitate la amenda pentru practicile mentionate la acelasi articol, inainte de inceperea urmaririi penale, si daca persoana respectiva coopereaza activ cu organele de urmarire penala, indeplinind conditiile prevazute de art. 552 alin. (1). Consiliul Concurentei, primind o cerere de imunitate la amenzi pentru practicile mentionate in acelasi articol, informeaza de indata organele de urmarire penala, atunci cand prevederile art. 65  sunt incidente in cazul respectiv;
  • Principiile referitoare la clementa vor fi aplicate inclusiv autoritatilor publice a caror activitate intra sub incidenta legislatiei concurentei;
  • Noul Capitol VI1Asistenta reciproca”, permite unei autoritati de concurenta sa actioneze in numele si la solicitarea unei alte autoritati nationale de concurenta, prin posibilitatea autoritatilor sa-si ofere reciproc asistenta in materie de colectare de probe, notificarea deciziilor si executarea amenzilor atunci cand intreprinderile nu au o prezenta legala pe teritoriul autoritatii solicitante;
  • In termen de 60 de zile de la publicarea in Monitorul Oficial a noii ordonante (miercuri, 6 decembrie 2023), Consiliul Concurentei este obligat sa emita toate reglementarile necesare punerii in aplicare a prevederilor noilor norme;
  • De asemenea, in vederea indeplinirii atributiilor prevazute de lege, Oficiul Consiliului Concurentei va prelua personal cu atributii in domeniu de la autoritatile competente in acordarea licentelor, autorizatiilor, acordurilor, avizelor, permiselor sau altor acte administrative. Procedura de preluare de catre Oficiu a personalului va fi aprobata prin hotarare a Guvernului pana la data de 31 ianuarie 2024.

2. Au fost ajustate de ANAF regulile pentru administrarea firmelor mari si mijlocii

  • Act modificator: Ordinul 1945/2023 pentru modificarea si completarea unor ordine ale presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala privind organizarea activitatii de administrare a contribuabililor mari si mijlocii; Data intrare in vigoare: 6.12.2023;
  • Astfel cum reiese din modificari, au fost mentinute criteriile de selectie a contribuabililor mari si mijlocii, cu exceptia criteriului de continuitate;
  • De asemenea, s-a renuntat la criteriul investitional ca criteriu de selectie/actualizare a marilor contribuabili;
  • Se prevede, totodata, ca nu sunt administrati de DGAMC marii contribuabili, respectiv, nu sunt administrati de administratiile judetene ale finantelor publice si de Administratia fiscala pentru contribuabili mijlocii (constituita la nivelul Directiei generale regionale a finantelor publice Bucuresti) care, pana la data selectarii lor sau a actualizarii listei: sunt declarati insolvabili; intra in procedura insolventei deschisa prin sentinta definitiva; sunt declarati in inactivitate temporara inscrisa in Registrul comertului; sunt declarati inactivi; au fost selectati conform criteriului continuitatii;
  • Actualizarea listelor contribuabililor este cuprinsa in Ordinul nr. 1.992/2023 al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala pentru aprobarea numarului de contribuabili mari si mijlocii, a Listei marilor contribuabili si a Listei contribuabililor mijlocii, publicat pe site-ul institutiei in 7 decembrie 2023, in vigoare de la data de 01.01.2024.

Click here for all the legal updates.