Noutati legislative

 1.Din 1 ianuarie 2023, bacsisul se fiscalizeaza

Legea nr. 376/2022 pentru modificarea si completarea OUG nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale este cea care impune fiscalizarea bacsisului;

Astfel, incepand cu 1 ianuarie 2023, orice suma primita de salariati in baruri si restaurante de la clienti va trebui trecuta pe bonul fiscal si impozitata cu 10%;

Sumele astfel ramase dupa plata impozitului va fi impartita salariatilor pe baza unei proceduri pe care fiecare operator economic trebuie sa o stabileasca printr-un regulament intern.

2. Lista faptelor ce se trec in cazierul fiscal va fi actualizata din 29 ianuarie 2023

Conform HG nr. 1568/2022, se introduc noi fapte ce se vor trece in cazierul fiscal, dintre care mentionam:

– retinerea/incasarea si neplata impozitelor si contributiilor cu retinere la sursa;

– nerespectarea obligatiei de depunere a declaratiei de beneficiar real;

– nerespectarea reglementarilor cu privire la intocmirea, semnarea si depunerea in termenul legal a situatiilor financiare interimare;

– nedepunerea la termenele legale a declaratiei unice pentru persoanele fizice;

– nerespectarea obligatiei de a prezenta dosarul preturilor de transfer;

– depunerea de declaratii recapitulative incorecte ori incomplete.

 

3. Au fost aduse modificari regulilor privind controalele fiscale

OUG nr. 188/2022 ce a intrat in vigoare in 29 decembrie 2022 a adus numeroase modificari Codului de Procedura fiscala, mai exact procedurii controalelor fiscale;

Printre modificarile aduse mentionam:

– Societatile vor avea 30 de zile pentru a-si revizui situatia fiscala inainte de posibila selectare pentru inspectie. Astfel, organul fiscal va emite o notificare de conformare cu privire la riscurile fiscale identificate in scopul reanalizarii de catre acestia a situatiei fiscale si, dupa caz, de a depune sau de a corecta declaratiile fiscale;

– Inspectia fiscala se deruleaza, ca regula, la sediul organului de inspectie fiscala;

– Controlul antifrauda se va efectua in baza analizei de risc, insa va putea fi efectuat si in lipsa analizei de risc:

(i) atunci cand, in exercitarea atributiilor de serviciu, se constata incalcari ale legislatiei fiscale ce necesita o interventie imediata;

(ii) in mod exceptional, pentru actiuni de control specifice, pentru prevenirea si combaterea fraudei si/sau evaziunii fiscale;

– Sunt precizate drepturile pe care le detine contribuabilul/platitorul pe durata controlului antifrauda:   a) de a solicita legitimarea organelor de control antifraudă fiscală care efectuează acţiunea de control antifraudă; b) de a beneficia de asistenţă de specialitate; c) de a fi informat pe parcursul desfăşurării controlului antifraudă asupra constatărilor efectuate; d) ca activitatea sa să fie cât mai puţin afectată pe timpul desfăşurării controlului antifraudă; e) de a primi dovada scrisă în cazul reţinerii unor documente ca urmare a activităţii de control antifraudă.

– Se stabilesc reguli noi si pentru verificarea documentara, sens in care se stabileste ca: (a) se va efectua in cadrul termenului de prescriptiei a dreptului de a stabili creante fiscale; (b) selectarea perioadelor verificate documentar se va face in functie de riscul fiscal identificat; (c) cei verificati pot furniza inclusiv explicatii scrise.

– Notificarea de conformare se aplica si in cazul verificarii situatiei fiscale personale. Se va transmite inainte de selectarea pentru control a persoanei fizice, include riscurile identificate si permite persoanei in cauza sa depuna sau sa rectifice declaratiile fiscale anterior depuse, intr-un termen de 30 de zile.

Pentru mai multe detalii privind implementarea si aplicarea actelor normative, nu ezitati sa contactati Mihai & Co. Business Lawyers.

Click here for all the legal updates.