Noutati legislative 24 martie -7 aprilie 2025
1. A fost extinsa lista actelor fiscal ce pot fi emise, fara semnatura si stampila, prin centrul de imprimare masiva al ANAF
- Act normativ: Ordinul nr. 402/2025 pentru modificarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1155/2016 privind emiterea prin intermediul centrului de imprimare masiva a unor acte administrative fiscale si procedurale
- Data intrarii in vigoare: 24.03.2025;
- 2 din Ordinul 1155/2016 astfel cum a fost modificat prin art. I din Ordinul 402/2025 prevede categoriile de acte administrativ-fiscale si procedurale, emise de catre organele ANAF, care sunt valabile fara semnatura persoanelor imputernicite si stampila organului emitent, printre care se enumera:
- notificare privind inregistrarea, din oficiu, in scopuri de TVA potrivit prevederilor art. 316 alin. (10)/ art. 317 alin. (4) din Codul fiscal;
- decizie de radiere, din oficiu, din Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare;
- instiintare privind radierea, din oficiu, din Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare;
- invitatie privind exercitarea dreptului de a fi ascultat, in cazul neprezentarii la primul termen stabilit de organul fiscal in vederea audierii;
- notificare pentru nedepunerea declaratiilor recapitulative (formular 390 VIES);
- notificare privind modificarea din oficiu a datelor din Registrul contribuabililor/platitorilor;
- decizie privind modificarea din oficiu a datelor din Registrul contribuabililor/platitorilor (formular 701);
- decizie de declarare in inactivitate;
- notificare privind nedepunerea la termen a cererii de inregistrare a contractelor de inchiriere;
- decizie privind recuperarea sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual datorat, virata in mod necuvenit entitatilor nonprofit/unitatilor de cult.
2. A fost stabilit termenul limita pentru actualizarea codurilor CAEN, in contextul trecerii de la versiunea a doua la versiunea a treia a CAEN
- Act normativ: Hotararea nr. 284/2025 pentru modificarea Hotararii Guvernului nr. 656/1997 privind aprobarea Clasificarii activitatilor din economia nationala – CAEN;
- Data intrarii in vigoare: 25.03.2025;
- Reamintim ca a treia revizuire CAEN este aplicabila incepand cu 01.01.2025, astfel cum s-a stabilit prin Ordinul 377/2024;
- Potrivit art. 51, alin. 2 din HG 656/1997 astfel cum a fost modificat prin art. I, pct. 3 din HG 284/2025, operatorii economici trebuie sa isi actualizeze codurile de activitate folosite pana acum (in situatiile in care este cazul), in termen de 18 luni care se calculeaza de la data intrarii in vigoare a versiunii CAEN actualizate;
- Potrivit art. II din HG 284/2025, termenul de 18 luni se calculeaza de la data intrarii in vigoare a HG 284/2025 (i.e. 25.03.2025), astfel fiind 25.09.2026.
3. A fost majorata valoarea tichetelor de masa si a tichetelor de cresa
- Acte normative:
- Ordinul nr. 484/2025 pentru stabilirea valorii nominale indexate a unui tichet de masa pentru semestrul I al anului 2025;
- Ordinul nr. 486/2025 privind stabilirea valorii sumei lunare indexate care se acorda sub forma de tichete de cresa pentru semestrul I al anului 2025;
- Data intrarii in vigoare: 28.03.2025;
- Potrivit art. 1 din Ordinul 484/2025, pentru semestrul I al anului 2025, incepand cu luna aprilie 2025, precum si pentru primele 2 luni ale semestrului II al anului 2025 (august 2025 si septembrie 2025), valoarea nominala a unui tichet de masa nu poate depasi cuantumul de 40,18 lei;
- Potrivit art. 1 din Ordinul 486/2025, pentru semestrul I al anului 2025, incepand cu luna aprilie 2025, precum si pentru primele 2 luni ale semestrului II al anului 2025 (august 2025 si septembrie 2025), valoarea sumei lunare care se acorda sub forma de tichete de cresa este de 670 lei;.
4. Au fost reglementate noi beneficii pentru cetatenii romani cu domiciliul stabilit in alt stat membru al Uniunii Europene
- Act normativ: Ordonanta de urgenta nr. 17/2025 pentru modificarea si completarea Legii nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civila, precum si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 97/2005 privind evidenta, domiciliul, resedinta si actele de identitate ale cetatenilor romani;
- Data intrarii in vigoare: 27.03.2025;
- Potrivit art. 14, alin. 3 din OUG 97/2005 astfel cum a fost modificat prin art. II, pct. 1 din OUG 17/2025, cetatenii romani aflati in strainatate pot solicita:
- la misiunile diplomatice sau oficiile consulare de cariera ale Romaniei din strainatate, eliberarea primului act de identitate pentru minorul care a implinit varsta de 14 ani sau, de la data realizarii conditiilor tehnice necesare, eliberarea unei carti electronice de identitate;
- la serviciul public comunitar de evidenta a persoanelor, eliberarea unei carti de identitate, inclusiv pe baza de procura speciala autentificata la misiunile diplomatice si oficiile consulare ale Romaniei, sau, de la data realizarii conditiilor tehnice necesare, eliberarea unei carti electronice de identitate ori a unei carti de identitate simple.
- Potrivit art. 14, alin. 5 din OUG 97/2005 astfel cum a fost modificat prin art. II, pct. 1 din OUG 17/2025, pentru cetatenii romani care figureaza in R.N.E.P. cu mentiuni operative: urmarit, suspendarea dreptului la libera circulatie in alta localitate din Romania sau in strainatate ori cu mandat de executare a pedepsei se elibereaza carte electronica de identitate cu termenul de valabilitate de 1 an.
5. A fost oficializata procedura de operare a noului registru electronic de evidenta a salariatilor, REGES-ONLINE
- Act normativ: Hotararea nr. 295/2025 privind Registrul general de evidenta a salariatilor – REGES-ONLINE;
- Data intrarii in vigoare: 31 martie 2025 (cu exceptia prevederilor ce se refera la sanctiuni, care intra in vigoare la 30 aprilie 2025 in conformitate cu art. 14 din HG 295/2025);
- Potrivit art. 4, alin. 1 din HG 295/2025, registrul se infiinteaza in forma electronica, se completeaza si se transmite pe platforma informatica pusa la dispozitie de Inspectia muncii;
- Noul sistem permite angajatorilor (astfel cum sunt prevazuti la art. 1 din HG 295/2025) sa completeze datele din contractele individuale de munca ale salariatilor;
- Potrivit art. 11, alin. 1 din HG 295/2025, angajatorii au la dispozitie 6 luni de la data intrarii in vigoare a HG 295/2025, pentru a se inregistra in Reges-Online, respectiv pana la data de 30 septembrie 2025. Totodata, potrivit art. 11, alin. 2 din HG 295/2025, in termen de 6 luni de la data intrarii in vigoare a HG 295/2025, respectiv pana la data de 30 septembrie 2025, angajatorii au obligatia de a completa si de a transmite in Registru toate elementele contractelor individuale de munca active la data accesarii Registrului, care nu se regasesc in sistemul informatic care face obiectul solutiei tehnice pentru transmiterea datelor in registru de catre angajatori, prevazut de art. 10 din HG 905/2017.
- Potrivit art. 11, alin. 3 din HG 295/2025, neindeplinirea la timp a obligatiei de inregistrare in sistem este considerata contraventie si se sanctioneaza cu amenzi intre 15.000 lei si 20.000 lei;
- Potrivit art. 11, alin. 4 din HG 295/2025, neindeplinirea la timp a obligatiei de completare si transmitere in Registru a tuturor elementelor contractelor individuale de munca, constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei.
6. Au fost modificate regulile impozitului pe constructii, care sunt prevazute de Codul fiscal
- Act normativ: Ordonanta de urgenta nr. 21/2025 pentru modificarea si completarea titlului X din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative;
- Data intrarii in vigoare: 4 aprilie 2025;
- 498, alin. (1) din Codul fiscal, asa cum a fost modificat prin art. I, pct. 1 din OUG 21/2025, prevede ca impozitul anual pe constructii a fost stabilit in mod diferentiat, cu doua cote diferite, si anume:
- s-a aplicat o cota de 0,5% asupra valorii nete a constructiilor (altele decat cele prevazute la art. 498, alin. 1, lit. b) existente in patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior / in ultima zi a anului fiscal modificat anterior;
- s-a aplicat o cota de 0,25% asupra valorii constructiilor din contracte/acorduri sau alte acte juridice prin care se constituie drepturi de administrare/ concesiune/ folosinta cu titlu gratuit/inchiriere, in cazul celor apartinand domeniului public/ privat al statului sau al unitatilor administrativ-teritoriale, existente la data de 31 decembrie a anului anterior / in ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datoreaza impozitul pe constructii, pentru care nu se datoreaza taxa pe cladiri potrivit prevederilor IX din Codul fiscal;
- Prin art. 499, alin. (3), (4) din Codul fiscal, asa cum a fost modificat prin art. I, pct. 5 din OUG 21/2025, s-au adoptat reguli unitare pentru contribuabilii infiintati sau desfiintati in timpul anului fiscal:
– pe de o parte, cei care se desfiinteaza in cursul anului declara si achita impozitul pe constructii in asa fel incat sa-l achite doar pentru perioada din an in care au existat;
– pe de alta parte, cei nou-infiintati sunt obligati sa achite taxa pe constructii doar pentru perioada de la infiintare si pana la finele anului;
- Prin art. 499, alin. (41), (42) din Codul fiscal, asa cum au fost introduse prin art. I, pct. 6 din OUG 21/2025, a fost introdusa o bonificatie de 10% pentru achitarea anticipata a impozitului: aceasta se aplica celor care declara si achita taxa pe constructii pana la data de 25 mai, respectiv pana la data de 25 a celei de-a cincea luni a anului fiscal modificat. Contribuabilii care inceteaza sa existe in cursul anului si care au platit anticipat impozitul recalculeaza bonificatia de 10% prin raportare la impozitul determinat potrivit art. 498 alin. 21 din Codul fiscal.
7. Au aparut noi obligatii pentru agentii si furnizorii de servicii de plasare a fortei de munca in strainatate
- Act normativ: Hotararea nr. 296/2025 pentru modificarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 156/2000 privind protectia cetatenilor romani care lucreaza in strainatate, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 384/2001;
- Data intrarii in vigoare: 31 martie 2025;
- Prin art. 2, alin. (3) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 156/2000, asa cum au fost modificate prin art. I, pct. 2 din HG 296/2025, s-a stabilit ca notiunea de munca in strainatate se refera expres la munca in statele membre ale Uniunii Europene, ale Spatiului Economic European sau ale Confederatiei Elvetiene si in orice alt stat membru al Organizatiei Internationale a Muncii;
- Prin art. 22, alin. (2) si art. 23 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 156/2000, asa cum au fost modificate prin HG 296/2025, s-a implementat posibilitatea depunerii documentatiei in format electronic, cu semnatura electronica calificata cu privire la inregistrarea/notificarea agentilor de plasare a fortei de munca si a furnizorilor de servicii de plasare si au fost introduse noi obligatii pentru agentul de plasare/furnizorul de servicii.
8. A fost eliminata taxa de obtinere a extrasului de carte funciara, pentru propria casa
- Act normativ: Ordinul nr. 441/2025 pentru modificarea si completarea Ordinului directorului general al Agentiei Nationale de Cadastru si Publicitate Imobiliara nr. 16/2019 privind aprobarea tarifelor pentru serviciile furnizate de Agentia Nationala de Cadastru si Publicitate Imobiliara si institutiile sale subordonate;
- Data intrarii in vigoare: 7 aprilie 2025;
- Potrivit art. 8, alin. (1), lit. s) din Ordinul directorului general al Agentiei Nationale de Cadastru si Publicitate Imobiliara nr. 16/2019, astfel cum a fost modificat prin art. I, pct. 6 din Ordinul nr. 441/2025, serviciile pentru obtinerea extrasului de carte funciara pentru informare si a extrasului din planul cadastral, atunci cand solicitantii sunt insisi proprietarii imobilelor sau sunt reprezentantii primariilor/consiliilor judetene, in numele proprietarilor si in vederea emiterii de acte administrative sau desfasurarii de activitati specifice, doar pentru imobilele din circumscriptia teritoriala a unitatii administrativ-teritoriale (UAT-ului)/judetului respectiv sunt scutite de plata tarifelor. Furnizarea online, prin intermediul sistemului informatic al ANCPI, se efectueaza gratuit, incepand cu data de 2 iunie 2025.
Click here for the legal updates archive.