Noutati legislative

1.Legea cecului nr. 59/1934 a fost modernizata

  • Intocmai ca in cazul legii privind cambia si biletul la ordin, si legea cecului a fost modernizata;
  • De mentionat este ca majoritatea modificarilor privesc modernizarea limbajului;
  • Printre modificarile aduse, mentionam:
  • S-a introdus regula conform careia, daca locul platii lipseste de pe cec, acesta se considera platibil la sediul social al trasului;
  • In cazul prezentarii la plata a unui cec prin trunchiere, se urmareste utilizarea si a unui canal electronic securizat prin care beneficiarul sa poata remite cecurile la incasare;
  • Au fost abrogate prevederile privind cecul barat, cecul platibil in cont, cecul circular si pluralitatea exemplarelor;
  • Protestul se intocmeste acum si de catre notarul public si avocat, nu numai de catre executorul judecatoresc.

2. Tichetul de masa va avea valoarea maxima de 30 de lei

  • Legea nr. 187/2022 privind acordarea biletelor de valoare a fost modificata si, astfel, companiile pot acorda tichete de masa in valoare de cel mult 30 de lei;
  • Masura se aplica incepand cu 1 iulie 2022, insa companiile pot acorda suplimentar si tichete de masa avand valoarea corespunzatoare diferentei dintre valoarea nou acordata si valoarea din luna iunie 2022, corespunzator zilelor lucrate in aceasta luna;

3. Au fost adoptate masuri pentru combaterea actiunilor speculative si pentru protectia consumatorilor in perioadele de stare de mobilizare partiala sau totala a fortelor armate si stare de razboi, stare de asediu si stare de urgenta, stare de alerta sau alte situatii de criza

  • Este vorba despre Ordonanta nr. 84/2022 privind combaterea actiunilor speculative si pentru modificarea si completarea unor acte normative, ce a intrat in vigoare in 20 iunie 2022;
  • Ordonanta modifica Legea nr. 11/1991 privind combaterea concurentei neloiale, sens in care sunt prevazute urmatoarele:
  • A fost definita notiunea de „pozitie superioara de negociere” ca reprezentand situatia in care se afla o intreprindere care nu detine o pozitie dominanta in masura sa favorizeze aparitia unor dezechilibre semnificative generate de factori, precum structura specifica a lantului de productie sau de distributie, vulnerabilitatea fata de factori externi, perisabilitatea sau sezonalitatea, si de relatia specifica dintre aceasta si alte intreprinderi care desfasoara activitate pe piete diferite, relatie analizata in baza unor criterii cumulative prevazute de lege;
  • Ca regula generala, in perioadele de stare de mobilizare partiala sau totala a fortelor armate si stare de razboi, stare de asediu si stare de urgenta, stare de alerta sau alte situatii de criza stabilite explicit prin acte normative, pentru produsele, categoriile de produse sau serviciile stabilite ca fiind in situatie de risc speculativ prin hotarare a Guvernului, sunt interzise practicile de concurenta neloiala care contravin uzantelor cinstite si principiului general al bunei-credinte, savarsite de intreprinderi fata de alte intreprinderi, care constau in: practicarea unor preturi nejustificat de mari, limitarea in mod nejustificat a productiei sau a vanzarilor, acumularea de marfuri de pe piata externa sau interna in scopul crearii unui deficit pe piata romaneasca si revanzarii lor ulterioare la un pret crescut in mod nejustificat;
  • S-au introdus noi reguli privind modalitatea de solutionare a sesizarilor adresate Consiliului Concurentei;
  • S-a stabilit ca deciziile definitive ale Consiliului Concurentei au caracter probator cu privire la savarsirea practicilor de concurenta neloiala pentru instanta de judecata investita cu solutionarea actiunilor in despagubiri pentru prejudiciile cauzate de respectivele practici;
  • Totodata, deciziile adoptate de Consiliul Concurentei prin care se aplica sanctiuni contraventionale constituie titluri executorii, fara vreo alta formalitate, in termen de 30 de zile de la comunicarea acestora;
  • Au fost modificate si prevederile privind individualizarea sanctiunilor, dar si prevederile privind sanctiunile.
  • Ordonanta modifica si Ordonanta Guvernului nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor, iar printre modificarile aduse mentionam:
  • Ca regula, in perioadele de stare de mobilizare partiala sau totala a fortelor armate si stare de razboi, stare de asediu si stare de urgenta, stare de alerta sau alte situatii de criza stabilite explicit prin acte normative, pentru produsele, categoriile de produse sau serviciile stabilite ca fiind in situatie de risc speculativ prin hotarare a Guvernului, sunt interzise faptele unor intreprinderi fata de consumatorul persoana fizica care constau in:

a) practicarea unor preturi nejustificat de mari;

b) limitarea in mod nejustificat a productiei sau a vanzarilor;

c) acumularea de marfuri de pe piata externa sau interna in scopul crearii unui deficit pe piata romaneasca si revanzarii lor ulterioare la un pret crescut in mod nejustificat.

  • Incalcarea dispozitiilor de mai sus se sanctioneaza cu amenda contraventionala de la 50.000 lei la 500.000 lei;
  • Se stabilesc si noi reguli privind individualizarea sanctiunilor, tinandu-se cont de urmatoarele criterii:

a) veniturile totale anuale ale intreprinderii realizate pe teritoriul Romaniei, veniturile realizate la nivelul unui punct de lucru sau alte tipuri de venituri;

b) circumstantele atenuante si agravante;

c) capacitatea intreprinderii de a plati amenda;

d) majorarea specifica pe care o poate stabili Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor in realizarea efectului disuasiv.

Pentru mai multe detalii privind implementarea si aplicarea actelor normative, nu ezitati sa contactati Mihai & Co. Business Lawyers.

For all the legal updates, click here.