Noutati legislative

1. Codul Muncii a fost din nou modificat prin OUG nr. 117/2021

Ordonanta de urgenta, publicata in Monitorul Oficial din 5 octombrie 2021, prevede urmatoarele modificari:

  • A fost definit conceptul de munca subdeclarata, ca reprezentand acordarea unui salariul net mai mare decat cel constituit si evidentiat in statele de plata a salariilor si in declaratia lunara privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate, transmisa autoritatilor fiscale. Conform Codului Muncii, munca subdeclarata constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 8000 lei la 10000 lei pentru fiecare salariat, fara a depasi valoarea cumulata de 100.000 lei.
  • A fost modificata una dintre ipotezele muncii nedeclarate prevazute de art. 151 Codul Muncii, respectiv cea vizand primirea la munca a unui salariat cu depasirea duratei timpului de munca stabilita in cadrul contractelor individuale de munca cu timp partial. Astfel, se excepteaza de la a fi considerata munca nedeclarata situatiile prevazute la art. 105 alin. 1 lit c) Codul Muncii, respectiv situatiile de forta majora sau pentru alte lucrari urgente destinate prevenirii producerii unor accidente ori inlaturarii consecintelor acestora.
  • S-a marit cuantumul amenzii pentru primirea la munca salariatilor cu depasirea duratei timpului de munca stabilita in cadrul contractelor cu timp partial, fiind de la 10.000 la 15.000 lei pentru fiecare salariat, fara a depasi valoarea cumulata de 200.000 lei.
  • In cazul muncii suplimentare, s-a modificat perioada in care munca suplimentara trebuie compensata prin ore libere platite, prelungindu-se la 90 zile calendaristice dupa efectuarea muncii suplimentare (fata de 60 zile cat era prevazut anterior).
  • S-a introdus o noua sanctiune contraventionala pentru angajatorii care nu platesc salariul angajatilor cel putin o data pe luna, depasind termenul de plata cu mai mult de o luna, acestia putand fi sanctionati cu amenda de la 5000 lei la 10000 lei pentru fiecare angajat, cu exceptia situatiei in care angajatorul se afla sub incidenta Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa.

2. Au fost instituite masuri de protectie sociala a angajatilor si a altor categorii profesionale in contextul pandemiei COVID-19 prin OUG nr. 111/2021

  • Incepand cu data de 4 octombrie 2021 si pana la 31 decembrie 2021, pentru perioada suspendarii temporare a contractului individual de munca, din initiativa angajatorului, ca urmare a efectelor produse de pandemia COVID-19, salariatii beneficiaza de indemnizatii in cuantum de 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat, dar nu mai mult de 75% din castigul mediu salarial brut;
  • De aceasta indemnizatie beneficiaza si salariatii angajatorilor pe perioada intreruperii totale sau partiale a activitatii, precum si salariatii angajatorilor a caror activitate a fost suspendata ca urmare a anchetei epidemiologice efectuate de directiile de sanatate publica, cu exceptia salariatilor aflati in concediu medical si care primesc indemnizatia aferenta;
  • De masuri asemanatoare beneficiaza si profesionistii definiti conform Codului Civil, persoanele fizice care obtine venituri exclusiv din drepturile de autor si drepturile conexe, persoanele care au incheiat conventii individuale de munca in baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea si functionarea cooperatiei, persoanele care lucreaza in baza contractelor de activitate sportiva.

3. A fost adoptat cadrul legal prin care se implementeaza sistemul national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania

  • Este vorba despre Ordonanta nr. 120/2021 care defineste factura electronica drept factura emisa, transmisa si primita intr-un format electronic structurat de tip XML, care permite prelucrarea sa electronica si automata. Factura electronica se transmite de catre emitent in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura;
  • Procedura de utilizare si functionare se va aproba prin ordin al ministrului finantelor;
  • Facturarea electronica in domeniul achizitiilor publice se aplica in cazul existentei unei relatii B2G (intre un operator economic si autoritati/entitati contractante), in situatia in care operatorii economici opteaza pentru utilizarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura;
  • In relatia comerciala B2B (intre doi operatori economici) emitentul facturii electronice poate opta pentru transmiterea acesteia catre destinatar utilizand sistemul national privind factura electronica RO e-Factura.

 

Pentru mai multe detalii privind implementarea si aplicarea actelor normative, nu ezitati sa contactati Mihai & Co. Business Lawyers.