Noutati legislative

1. A fost modificat Codul Rutier

  • Prin OG nr. 1/2022 s-a modificat OUG nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice (Codul Rutier), modificarile intrand in vigoare incepand cu 31 ianuarie 2022;
  • Printre modificarile introduse, mentionam un nou articol care inyterzice conducatorilor auto adoptarea unui comportament agresiv.

Astfel, urmatoarele manevre in trafic vor fi considerate comportament agresiv si vor fi sanctionate ca atare:

a) deplasarea succesiva de pe o banda de circulatie pe alta sau de pe un rand pe altul, alternand din stanga in dreapta, in scopul depasirii unui sir de vehicule care circula in acelasi sens;

b) intoarcerea vehiculului prin folosirea franei de ajutor;

c) pornirea vehiculului de pe loc prin patinarea excesiva, in gol, a rotilor motoare;

d) circulatia cu vehiculul la o distanta foarte redusa fata de un alt vehicul, inaintea sau in spatele acestuia, cat si in lateral, ori reducerea brusca a vitezei de deplasare fara motiv intemeiat, de natura a intimida conducatorul acestuia;

e) folosirea repetata a semnalelor sonore si/sau luminoase de natura a obliga nejustificat conducatorul de vehicul care circula in fata sa sa elibereze banda de circulatie;

f) conducerea mopedului sau motocicletei avand in contact cu partea carosabila numai una dintre roti;

g) mersul cu spatele cu vehiculul in scopul intimidarii celorlalti participanti la trafic care circula in spatele acestuia;

h) realizarea intentionata a unui derapaj controlat al vehiculului in vederea intoarcerii sau rotirii acestuia;

i) conducerea intentionata a unui vehicul prin accelerarea repetata a motorului, de natura a stanjeni persoanele aflate in zona drumului public;

– Proprietarul vehiculului va fi obligat sa comunice politiei rutiere, in termenul indicat de aceasta, datele de identificare ale persoanei careia i-a incredintat vehiculul pentru a-l conduce pe drumurile publice, sub sanctiunea amenzii ce nu va beneficia de regula platii in termen de 15 zile a jumatate din minimul amenzii;

– Depasirea cu mai mult de 70km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv se va sanctiona cu amenda, dar si cu sanctiunea complementara a suspendarii exercitarii dreptului de a conduce pe o perioada de 120 de zile;

– Aceeasi sanctiune se va aplica si conducatorilor care efectueaza pe autostrada manevre de intoarcere sau de mers inapoi, circula in sens contrar sensului de circulatiei sau circula/traverseaza de pe un sens de circulatie pe celalalt prin zonele interzise, respectiv prin zona mediana sau racordurile dintre cele doua parti carosabile.

Aceste modificari aduc cu ele si sanctiuni mai aspre pentru conducatorii care nu respecta regulile in trafic.

2. Noi lamuriri cu privire la conditiile de nepedepsire a evaziunii fiscale

  • Decizia ICCJ nr. 66/2021 pronuntata de Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept in materie penala a stabilit ca dobanzile si penalitatile la care se refera art. 10 alin. (11) din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale se aplica doar la prejudiciul produs prin comiterea faptei, fara a se lua in considerare majorarea cu 20% din baza de calcul;
  • 10 alin. (11) din Legea 241/2005 despre care face vorbire Decizia ICCJ prevede ca faptele de evaziune fiscala prevazute de lege nu vor fi pedepsite daca prejudiciul comis nu depaseste valoarea de 100.000 euro, echivalent in lei, iar in cursul urmaririi penale sau in cursul judecatii pana la pronuntarea hotararii definitive, acesta, majorat cu 20% din baza de calcul, la care se adauga dobanzile si penalitatile, este acoperit integral.

 

Pentru mai multe detalii privind implementarea si aplicarea actelor normative, nu ezitati sa contactati Mihai & Co. Business Lawyers.

Check here to access the previous legal updates.