Noutati legislative
1. Modificari in sfera protectiei consumatorilor
- Incepand cu 28 mai 2022 va intra in vigoare Ordonanta de urgenta nr. 58/2022 pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul protectiei consumatorilor;
- Ordonanta transpune Directiva (UE) 2019/2161 si modifica
- Legea nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele incheiate intre profesionisti si consumatori;
- Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comerciantilor in relatia cu consumatorii si armonizarea reglementarilor cu legislatia europeana privind protectia consumatorilor,
- Ordonanta de urgenta nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor in cadrul contractelor incheiate cu profesionistii;
- Printre modificarile aduse Legii nr. 193/2000 (clauze abuzive) mentionam:
– Profesionistul in cazul caruia instanta a constatat existenta clauzelor abuzive va avea obligatia sa publice pe site-ul propriu hotararile judecatoresti definitive;
– Instanta va avea obligatia de a examina din oficiu caracterul abuziv al unei clauze contractuale de indata ce dispune de elementele de drept si de fapt necesare in acest sens. Atunci cand considera ca o astfel de clauza este abuziva, instanta nu o aplica, exceptand cazul in care consumatorul se opune;
– Amenzile pentru introducerea clauzelor abuzive in contracte au fost majorate de la intervalul 200-1000 lei la 20.000-100.000 lei, putandu-se aplica si amenda in procent de pana la 4% din cifra de afaceri sau, in cazul in care nu sunt disponibile informatii privind cifra de afaceri, amenzile pot ajunge la 2 milioane euro, echivalent in lei;
- Printre modificarile aduse Legii nr. 363/2007 (practici incorecte), mentionam:
– In notiunea de „produs” au fost introduse si serviciile digiale si continutul digital;
– Au fost definite notiunile de:(i) „ierarhie” ca fiind vizibilitatea relativa conferita produselor, astfel cum sunt acestea prezentate, organizate sau comunicate de catre comerciant, indiferent de mijloacele tehnologice utilizate pentru o astfel de prezentare, organizare sau comunicare, si (ii) „piata online” ca reprezentand un serviciu care utilizeaza software, inclusiv un site de internet sau o parte a unui site de internet sau o aplicatie gestionata de catre comerciant sau in numele acestuia care le permite consumatorilor sa incheie contracte la distanta cu alti comercianti sau consumatori.
– A fost introdusa o noua practica comerciala considerata actiune inselatoare, respectiv activitatea de comercializare a unui bun, ca fiind identic cu un bun comercializat in alte state membre ale UE, desi bunul respectiv are o compozitie sau caracteristici semnificativ diferite, cu exceptia cazului in care acest lucru este justificat de factori legitimi si obiectivi probat cu documente concludente;
– Consumatorii afectati de practicile comerciale incorecte au dreptul la masuri de remediere pentru a se elimina toate efectele respectivelor practici incorecte, fara costuri, dupa cum urmeaza:
(i) inlocuirea, reducerea pretului sau incetarea contractului si restituirea contravalorii produsului, dupa caz;
(ii) despagubiri pentru prejudiciul suferit de consumator;
(iii) in cazul in care se constata deficiente in primele 30 de zile de la achizitia produsului sau serviciului, se dispune direct inlocuirea acestora;
– Amenzile pentru utilizarea practicilor comerciale incorecte de catre comercianti, dar si pentru alte contraventii savarsite de acestia au fost majorate in mod semnificativ;
- Printre modificarile aduse OUG nr. 34/2014 (drepturile consumatorilor), enumeram:
– Au fost introduse notiunile de „serviciu digital”, „piata online”, „functionalitate”, „interoperatibilitate”, „compatibilitate”;
– Au fost introduse cerinte specifice suplimentare de informare a consumatorului pentru contractele incheiate pe pietele online;
– Au fost modificate si aspecte privind dreptul de retragere in cazul unor contracte de prestari servicii.
2. Modificari pentru facilitarea angajarii strainilor in Romania
- Ordonanta de urgenta nr. 59/2022 pentru modificarea unor acte normative in domeniul strainilor modifica OG nr. 25/2014 privind incadrarea in munca si detasarea strainilor pe teritoriul Romaniei si OUG nr. 194/2002 privind regimul strainilor in Romania;
- Cererea pentru eliberarea avizului de angajarea/detasare se depune de catre angajator/beneficiarul prestarii de servicii la oricare dintre formatiunile teritoriale ale Inspectoratului General pentru Imigrari, iar documentatia necesara obtinerii avizului de angajare/detasare poate fi depusa de orice persoana care are calitatea de reprezentant legal al angajatorului/beneficiarului prestarii de servicii, in conditiile legii;
- Strainul poate solicita viza de lunga sedere pentru angajare in munca in termen de 180 de zile de la data obtinerii avizului de angajare de catre angajator. Viza se solutioneaza de Centrul National de Vize, in termen de 20 de zile de la data depunerii cererii de eliberare a vizei, fara a mai fi necesara obtinerea avizului.
Pentru mai multe detalii privind implementarea si aplicarea actelor normative, nu ezitati sa contactati Mihai & Co. Business Lawyers.
For all the legal updates, click here.