Noutati legislative – 18.03.2024-24.03.2024

1. Noi tarife pentru informatiile si documentele eliberate si pentru serviciile de asistenta prestate de Registrul Comertului Acte normative: Ordinul 379/C/2024 privind aprobarea tarifelor pentru serviciile de asistenta prestate de Oficiul National al Registrului Comertului prin oficiile registrului comertului de pe langa tribunale; Intra in vigoare; Ordinul 380/C/2024 privind aprobarea tarifului pentru eliberarea de informatii si documente din registrul comertului; Ordinul 381/C/2024 privind aprobarea tarifelor pentru informatiile si documentele eliberate din Buletinul procedurilor de insolventa;

Data intrare in vigoare: 20.03.2024;

  • Incepand cu data de 20.03.2024 Oficiul National al Registrului Comertului aplica noi tarife pentru informatiile si documentele eliberate din Registrul comertului, respectiv pentru serviciile de asistenta prestate de oficiile ONRC;
  • De-asemenea, au fost modificate tarifele practicate pentru informatiile si documentele eliberate din Buletinul procedurilor de insolventa.

2. Operatorii economici din sectorul agroalimentar sunt obligati sa ia masuri de prevenire a risipei alimentare

  • Act modificator: Legea 49/2024 pentru modificarea si completarea Legii nr. 217/2016 privind diminuarea risipei alimentare;
  • Data intrare in vigoare: 21.03.2024;
  • Potrivit noilor modificari (art. 2 din Legea 217/2016) operatorii economici din sectorul agroalimentar au obligatia sa intreprinda masuri de prevenire a risipei alimentare. Pana la intervenirea acestor modificari, aceste masuri erau facultative;
  • Art 2 alin. 2 din Legea 217/2016 cuprinde lista masurilor ce trebuie aplicate si ierarhia acestora;
  • Astfel, firmele vor avea obligatia de a implementa masuri precum vanzarea la pret redus a produselor alimentare aflate aproape de data de expirare, redistribuirea gratuita a alimentelor catre operatorii receptori sau catre alti operatori economici, utilizarea produselor alimentare pentru hrana animalelor, directionarea produselor de origine animala devenite improprii consumului uman catre utilizatori inregistrati in vederea utilizarii de material pentru hrana animalelor din adaposturi sau trimiterea produselor alimentare alterate pentru transformarea in compost sau biogas;
  • O alta obligatie nou stabilita in sarcina operatorilor economici (art. 2 alin. 10 Legea 217/2016) este aceea de a facilita consumatorilor finali sa ia, fara costuri suplimentare si in conditii corespunzatoare de ambalare, alimentele pe care nu le-au consumat, la finalul meselor servite, si sa informeze despre aceasta posibilitate, in mod clar si vizibil, in meniu;
  • Potrivit art. 61 Legea 217/2016, Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale are obligatia sa  creeze platforma nationala, pana la data de 30 iunie 2025, pentru raportarea datelor privind risipa alimentara de catre operatorii economici;
  • Art. 5 prevede sanctiunile pe care operatorii economici le vor risca in caz de nerespectare a obligatiei de incarcare electronica a rapoartelor si a planurilor de diminuare a risipei alimentare, amenda fiind situata intre 10.000 lei la 40.000 lei, amenzi care nu sunt aplicabile  microintreprinderilor si intreprinderilor mici;
  • De-asemenea, mentionam faptul ca operatorii economici care transfera cu titlu gratuit alimente, conform Legii 217/2016, beneficiaza de o serie de faciliati fiscale cum ar fi reducerea impozitului si scaderea bazei de impozitare. Totodata, comerciantii nu datoreaza TVA pentru alimentele pe care le doneaza, iar incheierea contractelor de donatie nu implica necesitatea formei autentice.

3. Noi modificari legislative privind angajarea strainilor in Romania

  • Act modificator: Ordonanta de urgenta 25/2024 pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul strainilor si al frontierei; Data intrare in vigoare: 22.03.2024;
  • Printre modificarile OUG 194/2002 privind regimul strainilor in Romania mentionam: termenul in care strainii si entitatile-gazda sunt obligati sa declare la formatiunea teritoriala a Oficiului Roman pentru Imigrari, care le-a acordat dreptul de sedere, orice modificare intervenita in legatura cu angajarea sa in munca, acesta fiind redus la 3 zile lucratoare (art. 13); prelungirea dreptului de sedere temporara in scop de munca, daca prezinta contractul individual de munca cu norma intreaga, incheiat in termen de 15 zile lucratoare de la intrarea pe teritoriul Romaniei sau dupa caz de la obtinerea noului aviz de angajare, (art. 56); acordarea CNP-lui in cazul care au fost eliberate avize de angajare ori de detasare (art. 1441);
  • Printre modificarile OUG 25/2014 privind incadrarea in munca si detasarea strainilor pe teritoriul Romaniei si pentru modificarea si completarea unor acte normative privind regimul strainilor in Roman mentionam: termenul de 15 zile lucratoare de la intrarea strainului pe teritoriul Romaniei, ori, dupa caz, de la obtinerea noului aviz de angajare, in cazul vizei de lunga sedere pentru angajare in munca, in care angajatorul are obligatia de a incheia contractul individual de munca (art. 31 si ); conditiile  pentru obtinerea avizului de angajare pentru lucratorii permanenti, fiind introdusa o noua conditie potrivit cu care angajatorul trebuie sa fi desfasurat efectiv activitate in domeniul de activitate pentru care solicita avizul de angajare de minimum un an (art. 7 lit. d).

Click here for all the legal updates.