Noutati legislative 27.01.-02.02.2025

1. Au intrat in vigoare noi obligatii pentru angajatorii care, potrivit legii, au obligatia de a angaja persoane cu dizabilitati

  • Act normativ: Ordinul nr. 28/11/2025 pentru punerea in aplicare a prevederilor art. 78 alin. (22)-(24) din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap;
  • Data publicarii in Monitorul Oficial: 28.01.2025;
  • Potrivit art. 78 alin. (23) din Legea 448/2006, angajatorii (care potrivit legii, au obligatia de a angaja persoane cu dizabilitati angajatorii care au obligatia legala de a angaja persoane cu dizabilitati trebuie sa faca dovada ca au solicitat sprijinul a cel putin trei organizatii nonguvernamentale care presteaza servicii in beneficiul acestor persoane. Dovada se realizeaza printr-o cerere scrisa adresata acestor organizatii;
  • Ordinul 28 din 2025 aproba modelul cererii (Anexa 1 a Ordinului), pe care angajatorii trebuie sa il transmita Autoritatii Nationale pentru Protectia Drepturilor Persoanelor cu Dizabilitati si agentiilor pentru ocuparea fortei de munca din judetele in care isi au sediul, inclusiv municipiul Bucuresti. Cererea trebuie insotita de dovada transmiterii acesteia;
  • Conform articolului 4 din Ordinul 28 din 2025, angajatorii obligati sa angajeze persoane cu dizabilitati trebuie sa transmita anual, pana la 31 ianuarie, situatia centralizata a functiilor ocupate si inventarul competentelor solicitate la angajare pentru anul anterior. Aceasta situatie trebuie transmisa Autoritatii Nationale pentru Protectia Drepturilor Persoanelor cu Dizabilitati si agentiilor pentru ocuparea fortei de munca in raza carora isi au sediul. Modelul acestui document este prevazut in Anexa 2 a Ordinului.

2. A fost stabilit modelul de imputernicire pentru expertii contabili care asista sau reprezinta persoane juridice sau fizice la oficiile Registrului comertului

  • Act normativ: Hotararea nr. 25/2025 privind imputernicirea expertilor contabili sa asiste/reprezinte beneficiarii/clientii la oficiile registrului comertului de pe langa tribunale;
  • Data publicarii in Monitorul Oficial: 30.01.2025;
  • Conform art. 1 din Hotararea nr. 25/2025, a fost introdus documentul cu regim special „Imputernicire pentru asistarea/reprezentarea unui beneficiar sau client in relatia cu oficiile registrului comertului de pe langa tribunale”, prevazut in Anexa nr. 1 a hotararii;
  • Potrivit art. 2, acestia, in baza imputernicirii, acorda asistenta de specialitate si efectueaza servicii profesionale pentru persoane fizice si juridice in relatia cu oficiile registrului comertului;
  • Conform art. 3, serviciile profesionale in relatia cu oficiile registrului comertului sunt prestate pe baza imputernicirii prezentate fie in original, fie electronic, cu semnatura electronica calificata, pentru conformitate;
  • Documentul este valabil 60 de zile de la emitere si poate fi revocat oricand de catre beneficiar sau client printr-o notificare transmisa imputernicitului.

Click here for the legal updates archive.