Noutati legislative 24.02.2025 – 02.03.2025
1. A fost aprobata procedura privind inregistrarea fiscala, la solicitarea notarilor publici, a persoanelor nerezidente care nu detin cod de identificare fiscala
- Act normativ: Ordinul nr. 247/2025 pentru aprobarea Procedurii privind inregistrarea fiscala, la solicitarea notarilor publici, a persoanelor nerezidente care nu detin cod de identificare fiscala in sensul art. 82 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala;
- Data intrarii in vigoare: 28.02.2025;
- Potrivit art. II, pct. 1 din procedura aprobata prin Ordinul 247/2025, notarii publici pot solicita A.N.A.F., inregistrarea fiscala a unei persoane nerezidente;
- Potrivit art. II, pct. 2 din procedura aprobata prin Ordinul 247/2025, notarul public transmite solicitarea de inregistrare fiscala prin intermediul aplicatiei informatice puse la dispozitie de catre Centrul National pentru Informatii Financiare din cadrul Ministerului Finantelor;
- Daca notarul public solicita inregistrarea fiscala a unei persoane fizice nerezidente, transmite, in mod obligatoriu, insa fara a se limita la acestea, informatiile referitoare la respectiva persoana prevazute la art. II, pct. 3, alin. 1 din procedura aprobata prin Ordinul 247/2025. Daca notarul public solicita inregistrarea fiscala a unei alte categorii de persoane nerezidente, transmite, in mod obligatoriu, insa fara a se limita la acestea, informatiile prevazute la art. II, pct. 3, alin. 2 din procedura aprobata prin Ordinul 247/2025;
- Pentru fiecare persoana nerezidenta pentru care notarul public solicita inregistrarea fiscala, acesta trebuie sa anexeze documentele doveditoare ale informatiilor, prevazute la art. II, pct. 3, alin. 3 din procedura aprobata prin Ordinul 247/2025;
- Potrivit art. II, pct. 4 din procedura aprobata prin Ordinul 247/2025, fiecare solicitare de inregistrare fiscala trebuie sa cuprinda denumirea si codul de identificare fiscala ale notarului public solicitant.
2. Au intrat in vigoare noi reglementari cu privire la inscrierea artistilor, autorilor si altor persoane care-si desfasoara activitatea in mediul cultural in Registrul lucratorilor culturali profesionisti
- Act normativ: Ordinul nr. 2618/2025 pentru aprobarea Normelor metodologice privind Registrul lucratorilor culturali profesionisti;
- Data intrarii in vigoare: 26.02.2025;
- Potrivit art. 1 din normele metodologice aprobate prin Ordinul 2618/2025, acestea stabilesc modul de inregistrare initiala, gestionare a inregistrarii si a modificarilor intervenite in Registrul lucratorilor culturali profesionisti;
- Potrivit art. 3, alin. 3 din normele metodologice aprobate prin Ordinul 2618/2025, toate cererile si notificarile pot fi transmise de catre solicitant prin intermediul sistemului digital pentru procesele de finantare a culturii (SDFC), care este platforma digitala in care se administreaza in format electronic registrul, dupa ce se inregistreaza ca utilizator. De asemenea, prin intermediul aceluiasi sistem se trimit si solicitarile de clarificari, raspunsurile oficiale si notificarile privind cererile de la autoritati catre solicitant;
- Potrivit art. 4, alin. 1 din normele metodologice aprobate prin Ordinul 2618/2025, cererile de inregistrare ca lucrator cultural profesionist in registru se transmit oricand in cursul anului si se completeaza cu respectarea formatului din anexa nr. 1 la normele metodologice aprobate prin Ordinul 2618/2025;
- Cererile de inregistrare in Registru trebuie sa fie insotite de documentele prevazute la art. 4, alin. 2 din normele metodologice aprobate prin Ordinul 2618/2025;
- Potrivit art. 5, alin. 1 din normele metologice aprobate prin Ordinul 2618/2025, prin intermediul sistemului digital se pot transmite cereri de prelungire a inregistrarii care trebuie sa respecte formatul prevazut la anexa nr. 1.1 din normele metodologice aprobate prin Ordinul 2618/2025. Totodata, potrivit art. 6, alin. 1 din normele metologice aprobate prin Ordinul 2618/2025, prin intermediul sistemului digital se pot transmite cereri de suspendare a calitatii de lucrator cultural profesionist in termen de 15 zile de la aparitia cauzei de suspendare, care trebuie sa respecte formatul prevazut la anexa nr. 1.2 din normele metodologice aprobate prin Ordinul 2618/2025;
- 7, alin. 1 din normele aprobate prin Ordinul 2618/2025 prevede cazurile in care inregistrarea ca lucrator cultural profesionist inceteaza de drept.
3. Au intrat in vigoare condiitile de decontare a cheltuielilor cu ochelarii de vedere pentru bugetari
- Act normativ: Hotararea nr. 64/2025 pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor art. V alin. (1) si (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 53/2024 privind masuri referitoare la salarizarea personalului din unele sectoare de activitate bugetara, precum si reglementarea unor aspecte organizatorice;
- Data intrarii in vigoare: 02.2025;
- Desi prevederile HG 64/2025 sunt aplicabile angajatilor autoritatilor si institutiilor publice, intrucat normele de decontare a costurilor ochelarilor de vedere angajatilor din domeniul privat nu prevad in mod explicit modalitatea de decontare, cuantumul, etc., aceste prevederi pot fi luate ca reper de catre angajatorii din domeniul privat;
- Conform art. 4 din normele aprobate prin HG 64/2025, obligatia decontarii revine doar pentru achizitia de dispozitive de corectie speciale. Astfel, potrivit art. 3, lit. b) din acelasi act normativ prevede ca dispozitivul de corectie special reprezinta dispozitivul, inclusiv ochelarii de vedere, care vizeaza corectarea optica pentru distanta intermediara sau prevenirea dificultatilor vizuale in raport cu o activitate, la un post de lucru, care implica un echipament cu ecran de vizualizare, constatate in urma examenului prevazut la art. 13 din Hotararea Guvernului nr. 1.028/2006 privind cerintele minime de securitate si sanatate in munca referitoare la utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare;
- Potrivit art. 7 din normele aprobate prin HG 64/2025, decontarea de catre angajator a dispozitivelor de corectie speciale are la baza recomandarea medicului de medicina muncii, emisa pe baza rezultatelor examenului oftalmologic care atesta faptul ca pentru desfasurarea activitatii este necesara folosirea de dispozitive de corecţie speciale;
- Potrivit art. 7 din normele aprobate prin HG 64/2025, decontarea poate acoperi cheltuielile lucratorului ocazionate de:
- necesitatea folosirii pentru prima oara de catre lucratori a dispozitivelor de corectie speciale;
- necesitatea modificarii dioptriei lentilelor dispozitivelor de corectie speciale purtate de lucratori;
- necesitatea schimbarii ramelor sau a lentilelor, in cazul deteriorarii datorate uzurii normale a acestora, dar nu mai devreme de un an de la data decontarii anterioare.
- Conform art. 7, alin. 2 si 3 din normele aprobate prin HG 64/2025, poate fi decontata suma de maximum 500 lei/ persoana. Astfel, in situatia in care costul de achizitie a dispozitivului de corectie special, dovedit de lucrator cu documente justificative de plata, este mai mic de 500 lei/persoana, angajatorul va deconta acest cost.
Click here for the legal updates archive.