Noutati legislative 20.01.2025 – 26.01.2025
1, Au intrat in vigoare aspectele referitoare la intocmirea si depunerea situatiilor financiare anuale si a raportarilor contabile anuale pe 2024
- Act normativ: Ordinul nr. 107/2025 privind principalele aspecte legate de intocmirea si depunerea situatiilor financiare anuale si a raportarilor contabile anuale ale operatorilor economici la Agentia Nationala de Administrare Fiscala; Data intrare in vigoare: 23.01.2025;
- Ordinul 107/2025, precum si anexele la acesta stabilesc regulile in ceea ce priveste intocmirea si depunerea situatiilor financiare anuale si a raportarilor contabile anuale pe 2024 de catre entitatile vizate;
- Reamintim ca entitatile vizate sunt cele prevazute la pct. 3 din Reglementarile contabile aprobate prin Ordinul 1802/2014, precum si cele prevazute la art. 1, alin. 2 si 21 din Ordinul 2844/2016;
- Conditiile intocmirii si depunerii situatiilor financiare anuale si raportarii anuale la ANAF sunt cuprinse in Anexele 1-4 la Ordinul 107/2025, insa pana la acest moment nu au fost publicate in Monitorul Oficial.
2. A fost aprobata Schema de ajutor de minimis „Sprijin acordat pentru implementarea Programului national de consolidare a cladirilor cu risc seismic ridicat”
- Act normativ: Ordinul nr. 4355/2024 pentru aprobarea Schemei de ajutor de minimis „Sprijin acordat pentru implementarea Programului national de consolidare a cladirilor cu risc seismic ridicat”; Data intrare in vigoare: 26.01.2025;
- Potrivit art. 6, alin. 1 din Ordinul 4355/2024, ajutorul de minimis se aplica intreprinderilor (in sensul definitiei de la art. 4, pct. 17 din Ordinul 4355/2024) care:
– detin in proprietate spatii cu alta destinatie decat cea de locuinta, care se afla, de regula, la parterul cladirilor de locuit sau distribuite pe mai multe niveluri, inclusiv mansarda sau pod mansardabil, sau in cladiri de interes si utilitate publica; si
– intrunesc cumulativ criteriile prevazute la art. 6, alin. 2 si alin. 4 din Ordinul 4355/2024;
- Conform art. 10, alin. 1 din Ordinul 4355/2024, valoarea finantarii nerambursabile (grant) acordate unei intreprinderi este de maximum 300.000 euro echivalent in lei;
- Pentru a beneficia de ajutor de minimis in baza prezentei scheme, astfel cum prevede art. 18, pct. 1 din Ordinul 4355/2024, intreprinderea trebuie sa depuna solicitarea conform modelului prevazut in anexa nr. 1 la Ordinul 4355/2024, insotita de documentele justificative prevazute la acelasi articol, catre administratorul schemei (unitatile si subunitatile administrativ-teritoriale, respectiv autoritatile administratiei publice centrale sau locale, inclusiv unitatile aflate in subordinea, autoritatea sau coordonarea acestora);
- Potrivit art. 14, alin. 3, lit. f) din Ordinul 4355/2024, intreprinderea care a beneficiat de ajutor de minimis are obligatia de a restitui cuantumul sumelor ce reprezinta ajutor de minimis, inclusiv dobanda aferenta, in cazul instrainarii imobilului inainte de termenul de 10 ani de la notarea in cartea funciara a dreptului de creanta in partea a III-a a cartii funciare a imobilului inclus in Program;
- Conform art. 19, alin. 1, din Ordinul 4355/2024, schema este valabila de la data de 23.01.2025, pana la data de 31 decembrie 2030 inclusiv, iar platile in cadrul schemei vor fi efectuate pana la data de 31 decembrie 2036, cu respectarea normelor metodologice privind inchiderea exercitiului bugetar al fiecarui an.
3. Au intrat in vigoare prevederi referitoare la transmiterea raportarii anuale
- Act normativ: Ordinul nr. 693/2025 pentru transmiterea datelor statistice în conformitate cu prevederile Legii nr. 361/2022 privind protecţia avertizorilor în interes public; Data intrare in vigoare:01.2025;
- Reamintim ca, potrivit art. 35 din Legea 361/2022, autoritatile competente (prevazute la art. 3, pct. 15, lit. a) si c) din acelasi act normativ) care primesc si solutioneaza raportari legate de incalcarea legii, trebuie sa transmita anual Agentiei Nationale de Integritate, un formular de raportare a datelor statistice;
- Potrivit art. 1 din Ordinul 693/2025, a fost aprobat formularul de raportare anuala a datelor statistice (prevazut in anexa la acelasi act normativ);
- Potrivit art. 2 din Ordinul 693/2025, termenul pana la care autoritatile competente au obligatia de a transmite Agentiei Nationale de Integritate, formularul de raportare anuala a datelor statistice este ultima zi de vineri a lunii februarie a fiecarui an, incepand cu anul 2025, pentru anul anterior, semnat de conducatorul institutiei.
Click here for the legal updates archive.