Noutati legislative 10.03.2025 – 16.03.2025

1. A intrat in vigoare noul model al declaratiei 112, in contextul modificarilor legislative fiscale recente

  • Act normativ: Ordinul nr. 299/2025 pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a formularului 112 „Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate”;
  • Data intrarii in vigoare: 13.03.2025;
  • In contextul ultimelor modificari legislative fiscale aduse de catre OUG 156/2024, au fost modificate declaratia 112 si instructiunile sale de completare, pe care angajatorii le folosesc pentru raportarea veniturilor salariale si a taxelor aferente;
  • Potrivit art. 6, alin. (1) din Ordinul 299/2025, modelul actualizat de declaratie 112 se aplica incepand cu declararea veniturilor aferente lunii martie 2025;
  • Anexele nr. 1-7 la Ordinul 299/2025 care prevad modelul si continutului formularului 112, nomenclatoarele, precum si caracteristicile de editare, modul de difuzare, de utilizare si pastrare a formularului 112 urmeaza sa se publice in Monitorul Oficial.

2. Au intrat in vigoare noi modificari cu privire la solicitarea cetateniei romane

  • Act normativ: Legea nr. 14/2025 pentru modificarea si completarea Legii cetateniei romane nr. 21/1991, precum si pentru modificarea si completarea altor acte normative;
  • Data intrarii in vigoare: 15.03.2025;
  • A fost schimbata conditia obtinerii cetateniei romane, constand in posibilitatea reducerii perioadei minime in care strainul interesat de obtinerea cetateniei romane trebuie sa locuiasca legal pe teritoriul Romaniei. Astfel, potrivit art. 8 alin. 2 din Legea 21/1991, astfel cum a fost modificat prin art. I, pct. 3 din Legea 14/2025, termenul de 8 ani, va putea fi redus cu pana la 3 ani daca solicitantul cetateniei romane indeplineste o serie de conditii, face dovada participarii sale active la viata economica a societatii romanesti ori, dupa caz, a unor realizari educationale relevante sau a unei contributii deosebite in domeniul cultural, al promovarii drepturilor omului, al angajamentului social sau de volutionariat si se afla in una dintre urmatoarele situatii:
    • este cetatean al unui stat membru al Uniunii Europene sau al Spatiului Economic European ori este cetatean al Confederatiei Elvetiene;
    • s-a nascut pe teritoriul Romaniei, iar la data nasterii sale parintii sai sau, dupa caz, unul dintre acestia, locuia legal pe teritoriul Romaniei.
  • Potrivit art. 8 alin. 3 din Legea 21/1991, astfel cum a fost modificat prin art. I, pct. 3 din Legea 14/2025, de reducerea termenului cu 3 ani va putea beneficia si persoana care a obtinut statutul de refugiat si a depus eforturi deosebite in vederea integrarii in societatea romaneasca, mai ales daca poate demonstra realizari remarcabile in pregatirea scolara sau profesionala ori in ocupatia exercitata sau implicare civica deosebita;
  • Potrivit art. 151 4 din Legea 21/1991 astfel cum a fost modificat prin art. I, pct. 16 din Legea 14/2025, este introdusa drept conditie obligatorie pentru redobandirea cetateniei romane, supusa anume verificarii, cunoasterea de catre solicitant a limbii romane;
  • Potrivit art. 132 1 din Legea 21/1991 astfel cum a fost introdus prin art. I pct. 11 din Legea 14/2025, au fost introduse verificarile biometrice in procesul de acordare la cerere a cetateniei romane;
  • Potrivit art. 342 1 din Legea 21/1991 astfel cum a fost introdus prin art. I pct. 38 din Legea 14/2025, a fost digitalizat procesul de obtinere a cetateniei romane, ce va permite celor care vor sa devina cetateni romani sa urmareasca online stadiul solutionarii dosarelor.

 

  1. Au intrat in vigoare noi reglementari cu privire la emiterea cartii electronice de identitate
  • Act normativ:
  • Hotararea nr. 230/2025 privind aprobarea procedurilor de colectare a datelor biometrice pentru emiterea cartii electronice de identitate, precum si a procedurilor de stergere a datelor stocate in bazele de date de productie si a imaginilor impresiunilor papilare colectate pentru eliberarea cartii electronice de identitate, stocate in Sistemul national informatic de evidenta a persoanelor; Data intrare in vigoare: 13.03.2025;
  • Hotararea nr. 231/2025 privind stabilirea datei realizarii conditiilor tehnice prevazute la art. IV din Ordonanta Guvernului nr. 12/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative care cuprind dispozitii privind evidenta persoanelor si cartea electronica de identitate; Data intrare in vigoare: 13.03.2025;
  • Hotararea nr. 233/2025 privind modificarea anexei nr. 5 la Hotararea Guvernului nr. 295/2021 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare unitara a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 97/2005 privind evidenta, domiciliul, resedinta si actele de identitate ale cetatenilor romani, precum si pentru stabilirea formei si continutului actelor de identitate, ale dovezii de resedinta si ale cartii de imobil; Data intrare in vigoare: 13.03.2025;
  • Potrivit art. unic, lit. a) din HG 231/2025, incepand cu 20.03.2025, se aplica prevederile care vor permite eliberarea cartilor electronice de identitate cu urmatoarea valabilitate:
    • de cinci ani – pentru persoanele cu varsta cuprinsa intre 14 si 18 ani;
    • de 10 ani – dupa implinirea varstei de 18 ani;
    • nelimitata – dupa implinirea varstei de 70 de ani.
    • Potrivit art. unic, lit. c) din HG 231/2025, incepand cu 20.05.2025, se pot emite carti de identitiate simple cu aceleasi valabilitati si pentru aceleasi categorii de persoane ca cele enumerate la punctul anterior;
    • Potrivit art. unic, lit. b) din HG 231/2025, incepand cu 02.06.2025, se pot elibera carti electronice de identitate si copiilor de pana la 14 ani, respectiv documente cu valabilitate de:
    • de doi ani – pentru persoanele cu varsta cuprinsa intre zero – doi ani;
    • de patru ani – pentru persoanele cu varsta cuprinsa intre doi si 14 ani.
  • Potrivit Anexei la HG 233/2025, in ceea ce priveste informatiile tiparite pe cartea electronica de identitate, a fost eliminata informatia privind adresa de domiciliu din formatul tiparit al cartii electronice de identitate. Cartile electronice de identitate au tiparile informatiile prevazute la pct. 2 din Anexa la HG 233/2025;
  • HG 230/2025 a aprobat procedurile de colectare a datelor biometrice pentru emiterea cartii electronice de identitate, precum si metodele de stergere a datelor stocate in bazele de date ale de productie si a imaginilor impresiunilor papilare colectate pentru eliberarea cartii electronice de identitate, stocate in Sistemul national informatic de evidenta a persoanelor;
  • Potrivit art. 3 din procedura prevazute de HG 230/2025 si art. 16, alin. 4, lit. a) din OUG 97/2005, au fost exceptate de la procedura prelevarii amprentelor, persoanele cu varsta de pana la 12 ani si persoanele pentru care preluarea amprentelor digitale este fizic imposibila.

Click here for the legal updates archive.