Noutati legislative 26.05.2025 – 01.06.2025

1. Au fost adoptate modificari ale legislatiei cu privire la prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului

  • Act normativ: Legea nr. 86/2025 privind modificarea si completarea Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative;
  • Data intrarii in vigoare: 26 mai 2025;
  • Conform art. 10, alin. (1) din Legea 129/2019, modificat prin art. I, pct. 5 din Legea 86/2025, institutiile de credit si institutiile financiare nu vor furniza produse persoanelor cu nume fictive, conturi anonime, carnete de economii anonime sau casete de valori anonime si nici servicii de acceptare la plata a cardurilor preplatite anonime;
  • Potrivit art. 14 din Legea 129/2019, modificat prin art. I, pct. 8 din Legea 86/2025, entitatile raportoare aplica masurile de cunoastere a clientelei si clientilor existenti, spre deosebire de reglementarea anterioara si in functie de materialitate, luand in considerare momentul in care au fost aplicate anterior masurile de cunoastere a clientelei si relevanta acestora;
  • 16, alin. (5) din Legea 129/2019, introdus prin art. I, pct. 11 din Legea 86/2025, prevede interzicerea entitatilor raportoare sa aplice masuri simplificate de cunoastere a clientelei ori de cate ori exista suspiciuni de spalare a banilor sau de finantare a terorismului;
  • Conform art. 19, alin. (9) din Lege 129/2019, modificat prin art. I, pct. 17 din Legea 86/2025, orice persoana sau organizatie care poate demonstra un interes legitim, respectiv orice persoana fizica sau juridica care poate demonstra un interes legitim de a accesa informatiile privind beneficiarul real, au drept de acces la numele si prenumele, luna si anul nasterii, cetatenia si tara de resedinta ale beneficiarului real, precum si la informatiile privind natura si amploarea interesului generator de beneficii detinut;
  • Potrivit art. 261, alin. (1) din Legea 129/2019, introdus prin art. I, pct. 22 din Legea 86/2025, Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor (ONPCSB) supravegheaza pe baza de risc activitatea asociatiilor si fundatiilor infiintate in baza OG 26/2000, si identifica tipurile de asociatii si fundatii vulnerabile la utilizarea abuziva in scopul finantarii terorismului, conform evaluarii nationale de risc prevazute la art. 1 alin. 3 din Legea 129/2019 si evaluarii riscului de spalare a banilor si finantare a terorismului la nivel sectorial prevazute la alin. (4) al aceluiasi articol;
  • Potrivit art. 261, alin. (2) din Legea 129/2019, introdus prin art. I, pct. 22 din Legea 86/2025, asociatiile si fundatiile mentionate la punctul anterior, pun la dispozitia ONPCSB, la cererea acestuia din urma, datele si informatiile necesare indeplinirii atributiilor prevazute de lege, in termen de maximum 15 zile de la data primirii cererii, cu exceptia cererilor care prezinta un caracter de urgenta marcate in acest sens, situatii in care trebuie sa puna la dispozitia ONPCSB, datele si informatii respective, in termenul indicat de acesta din urma.

2. A fost adoptata o masura de imobilizare in cazul nerespectarii perioadelor de conducere, pauzelor si perioadelor de odihna ale soferilor profesionisti

  • Act normativ: Ordinul 458/2025 privind modificarea si completarea Ordinului ministrului transporturilor si infrastructurii si al viceprim-ministrului, ministrul afacerilor interne, nr. 1.091/207/2024 pentru aprobarea Procedurii privind aplicarea masurii de suspendare a dreptului de utilizare a unui autovehicul prin retinerea placutelor cu numarul de inmatriculare si a certificatului de inmatriculare, precum si a Procedurii privind modalitatea concreta prin care contravenientul face dovada indeplinirii conditiilor legale pentru continuarea transportului/deplasarii si conditiile necesare care trebuie indeplinite pentru incetarea masurii de imobilizare;
  • Data intrarii in vigoare: 26 mai 2025;
  • Conform art. 1, alin. (3) din Ordinul nr. 1091/2024, introdus prin art. I, pct. 2 din Ordinul 458/2025, s-a adoptat procedura privind aplicarea masurii de imobilizare prevazute la art. 9 alin. (2) si (21) din OG 37/2007 privind stabilirea cadrului de aplicare a regulilor privind perioadele de conducere, pauzele si perioadele de odihna ale conducatorilor auto si utilizarea aparatelor de inregistrare a activitatii acestora, prevazuta in anexa nr. 3 care face parte integranta din ordinul mentionat anterior;
  • Potrivit art. 2, alin. (2) din Anexa la Ordinul 458/2025, masura de imobilizare a vehiculului, prin luarea de catre conducatorul auto a unei perioade de repaus zilnic sau a unei pauze, dupa caz, pana la indeplinirea conditiilor legale pentru continuarea transportului/deplasarii, se dispune in cazul in care contraventiile referitoare la respectarea timpilor de conducere, odihna sau pauze sunt constatate in trafic, precum si in toate celelalte situatii in care conducatorul auto nu poate dovedi efectuarea pauzelor si/sau perioadelor minime de odihna, iar incalcarile au implicatii asupra timpilor de conducere, odihnei sau pauzei din data la care este efectuat controlul in trafic;
  • 3, alin. (1) din Anexa la Ordinul 458/2025, prevede ca masura de imobilizare se aplica de inspectorul sau politistul rutier prin ridicarea placutelor cu numarul de inmatriculare pana la indeplinirea conditiilor legale pentru continuarea transportului/deplasarii;
  • Conform art. 5, alin. (1) din Anexa la Ordinul 458/2025, in cazul aplicarii masurii de imobilizare, dovada indeplinirii conditiilor legale pentru continuarea transportului/deplasarii se realizeaza dupa cum urmeaza:
  • conducatorul auto sau reprezentantul legal al operatorului de transport rutier/intreprinderii care detine vehiculul imobilizat are obligatia de a se deplasa la sediul inspectoratului teritorial/unitatii de politie din care fac parte inspectorii/politistii rutieri care au aplicat masura imobilizarii pentru a face dovada indeplinirii conditiilor legale pentru continuarea transportului/deplasarii;
  • in cazul in care dovada remedierii deficientelor care au dus la aplicarea masurii de imobilizare nu se poate constata din documente, inspectorii/politistii rutieri se deplaseaza la locul imobilizarii, in vederea constatarii indeplinirii conditiilor legale pentru continuarea transportului/deplasarii.

Click here for the legal updates archive.