Noutati legislative – 15.07.2024-21.07.2024

1. Au aparut modificari privind derularea proceselor si a  masurilor provizorii dispuse de instante  in scopul protejarii secretelor comerciale

  • Act normativ: Legea 230/2024 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 25/2019 privind protectia know-how-ului si a informatiilor de afaceri nedivulgate care constituie secrete comerciale impotriva dobandirii, utilizarii si divulgarii ilegale, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative; Data intrare in vigoare: 21.07.2024;
  • Legea a aprobat OUG 25 din 25/2019 privind protectia know-how-ului si a informatiilor de afaceri nedivulgate care constituie secrete comerciale impotriva dobandirii, utilizarii si divulgarii ilegale, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, intrata in vigoare inca din data de 19.04.2019, aprobarea facandu-se, insa, cu cateva modificari si completari;
  • In cele ce urmeaza, surprindem principalele modificari si completari;
  • La art. 6 din OUG 25/2019, privind dreptului la actiune, se prevede faptul ca  pentru protectia secretului comercial impotriva dobandirii, utilizarii si divulgarii ilegale, detinatorul acestuia se poate adresa instantei competente, si nu tribunalului, asa cum era prevazut anterior;
  • La art. 9 alin. 1, OUG 25/2019, se prevede faptul ca procesul (ce presupune un secret comercial) se desfasoara fara prezenta publicului. Anterior era lasat la latitudinea instantei de judecata sa decida daca sedinta era publica sau nu;
  • Legea 230/2024 a adus si o serie de detalieri privind masurile provizorii si asiguratorii prevazute la art. 10 din OUG 25/2019. Potrivit noilor modificari, aceste masuri se pot dispune, de instanta, in procedura de urgenta, prin incheiere executorie in cadrul procesului avand ca obiect aplicarea masurilor, procedurilor si actiunilor reparatorii pentru a preveni sau impiedica dobandirea, utilizarea sau divulgarea ilegala a secretelor comerciale sau pentru a obtine reparatii in urma unor astfel de fapte ori printr-o cerere distincta;
  • Astfel cum reiese din cuprinsul 10 si 11 din OUG 25/2019 incetarea masurilor se dispune, de asemenea,  prin incheiere executorie, iar impotriva acestor incheieri se poate face apel in termen de 5 zile de la pronuntare, daca s-a dat cu citarea partilor, si de la comunicare, daca s-a dat fara citarea lor, care va fi judecat de instanta ierarhic superioara in conditii de urgenta;
  • Au fost, de-asemenea, majorate amenzile civile ce pot fi aplicate in caz de nerespectare a masurilor provizorii, in cazul persoanelor fizice si in cazul persoanei juridice nou-infiintate (art. 16 alin. 1 si alin. 4, lit. b din OUG 25/2019).

2. A intrat in vigoare Protocolul de colaborare intre institutiile implicate, in caz de activare a mecanismului antispecula

  • Act normativ: Ordinul 2692/2024 pentru aprobarea Protocolului privind colaborarea interinstitutionala incheiat intre Consiliul Concurentei, Agentia Nationala de Administrare Fiscala si Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor; Data intrare in vigoare: 17.07.2024;
  • Protocolul detaliaza modalitatea de colaborare intre CC, ANAF si ANPC in cadrul mecanismului antispecula prevazut de OUG 84/2022 privind combaterea actiunilor speculative si pentru modificarea si completarea unor acte normative, intrata in vigoare in data de 22.06.2022;
  • Reamintim ca potrivit art. 1 din  OUG 84/2022, in scopul asigurarii unui nivel ridicat de protectie a consumatorilor si a unei bune functionari a pietei interne, prin acesta ordonanta sunt reglementate aspecte referitoare la protejarea directa sau indirecta a consumatorilor in perioadele de stare de mobilizare partiala sau totala a fortelor armate si stare de razboi, stare de asediu si stare de urgenta, stare de alerta sau alte situatii de criza stabilite explicit prin acte normative emise de Parlamentul sau Guvernul Romaniei.cu precizarea ca activarea acestuia se face numai prin hotarare a Guvernului;
  • Mecanismul de protectie este pus in miscare prin Hotarare de Guvern care identifica produsele, categoriile de produse sau serviciile apreciate ca fiind esentiale in raport cu specificul situatiilor prevazute la alinetul de mai sus si care sunt considerate in situatie de risc speculativ ce pot afecta buna functionare a economiei sau bunastarea consumatorului;
  • Hotararea va fi emisa pentru o perioada de 6 luni, care poate fi prelungita, succesiv, prin hotarare, pentru durate de cate cel mult 3 luni, cat timp persista imprejurarile care au determinat adoptarea respectivei hotarari;
  • Potrivit art. 1 alin. 3 din OUG 84/2022, pe perioada de aplicare a Hotararii, pentru produsele respective sunt interzise aceste trei practici de specula:
    1. practicarea unor preturi nejustificat de mari;
    2. limitarea nejustificata a productiei sau a vanzarilor;
    3. acumularea de stocuri pentru a profita ulterior de vanzarea lor la preturi crescute nejustificat;
  • Potrivit art. 2 alin. 2 din Legea 11/1991, practicile de mai sus sunt considerate practici de concurenta neloiala, iar potrivit art. 4 alin. 1 din Legea 11/1991 acestea se pedepsesc cu amenda de la 50.000 lei la 500.000 lei pentru contraventiile savarsite de persoane juridice, respectiv cu amenda de la 5.500 lei la 11.000 lei pentru contraventiile savarsite de persoane fizice.

3. A intrat in vigoare Procedura de restituire a permisului de conducere retras sau retinut in caz de refuz al testarii rapide pentru verificarea consumului de alcool ori droguri

  • Act normativ: Hotararea 877/2024 pentru aprobarea Normelor privind recoltarea, depozitarea si transportul mostrelor biologice in vederea stabilirii imbibatiei de alcool in sange sau a prezentei in organism a substantelor psihoactive in cazul persoanelor implicate in evenimente sau imprejurari in legatura cu traficul rutier, precum si de punere in aplicare a art. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2024 pentru stabilirea unor masuri in domeniul sigurantei rutiere si pentru modificarea si completarea Regulamentului de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 1.391/2006; Data intrare in vigoare: 19.07.2024;
  • Reamintim faptul ca potrivit modificarilor art. 38 din OUG 195 privind circulatia pe drumurile publice, intrate in vigoare in data de 29.06.2024 prin  OUG  84/2024 pentru modificarea si completarea unor acte normative in scopul cresterii sigurantei rutiere, in cazul in care refuza testarea rapida pentru verificarea consumului de alcool ori droguri sau daca aceasta testare da un rezultat pozitiv, soferii trebuie sa mearga la recoltarea de probe biologice, conform regulilor in vigoare;
  • Prin OUG 97/2024 pentru stabilirea unor masuri in domeniul sigurantei rutiere, intrata in vigoare in data de 15.07.2024, au fost stabilite normele privind recoltarea, depozitarea si transportul mostrelor biologice in vederea stabilirii consumului de alcool sau droguri, dar si modul in care se restituie permisele retrase sau retinute in astfel de cazuri;
  • Potrivit art. 1, alin. 2 din OUG 97/2024, permisul de conducere retras potrivit dispozitiilor art. 38 alin. 5 din OUG 195/2002, se restituie in baza buletinului de analiza toxicologica prin care s-a stabilit absenta in organism a substantelor psihoactive sau a alcoolului in sange, dupa caz, ori la implinirea termenului de 72 de ore de la momentul finalizarii procedurilor de recoltare a mostrelor biologice, daca nu a fost comunicat un astfel de buletin;
  • Scopul HG 877/2024 este aprobarea normelor privind recoltarea, depozitarea si transportul mostrelor biologice in vederea stabilirii imbibatiei de alcool in sange sau a prezentei in organism a substantelor psihoactive in cazul persoanelor implicate in evenimente sau imprejurari in legatura cu traficul rutier, dar si punerea in aplicare a prevederilor OUG 97/2024, inclusiv stabilirea unei proceduri de restituire a permiselor de conducere retrase sau retinute potrivit art. 38 din OUG 195/2002;
  • Potrivit art. 5 din HG 877/2024,  soferii al caror permis de conducere a fost retras sau retinut, dupa caz, pot opta pentru:
    1. expedierea permisului de conducere prin servicii de curierat, la adresa de corespondenta de pe teritoriul Romaniei indicata de acesta, sau prin posta, la adresa de corespondenta din strainatate indicata de acesta;
    2. ridicarea personala a permisului de conducere, in timpul programului de lucru cu publicul, de la sediul oricarui serviciu al politiei rutiere sau al oricarei politii municipale, orasenesti sau de statiune, pe care il indica in mod expres.

Click here for all the legal updates.