Demisia este mijlocul de incetare a raporturilor de munca din initiativa angajatului. Contrar opiniei populare, perioada de preaviz aferenta demisiei nu este optionala pentru angajat, iar partile sunt tinute, in continuare, sa isi exercite obligatiile.
1. De stiut inainte de a demisiona
Demisia este instrumentul salariatului pentru incetarea raporturilor de munca. Nu poti fi obligat sa demisionezi, sa scrii o demisie „in alb”, iar daca ti se acorda o suma de bani pentru a pleca, avem de-a face cu o incetare prin acord, nu o demisie.
Demisia este un instrument eficient, dar si riscant, pentru angajati. Este mijlocul prin care acestia pot sa isi relanseze cariera intr-un nou loc, dar trebuie sa aiba in vedere drepturile la care renunta prin aceasta procedura. Astfel, pe langa evidenta pierdere a salariului si beneficiilor, angajatul isi pierde calitatea de asigurat, nu are posibilitatea de a aplica pentru somaj si poate pierde unele beneficii (cum ar fi stimulentul de insertie, prima de incadrare sau de instalare, ce trebuie restituite, in unele cazuri). De asemenea, demisia este dificil de contestat, ulterior, de catre angajat. Din acest motiv, decizia trebuie sa fie una informata.
2. Procedura demisiei
Cum sa iti dai demisia
Primul pas este ca angajatul sa stabileasca de ce isi da demisia. Ar putea sa se gaseasca in unul dintre urmatoarele cazuri:
- Se afla in perioada de proba – in acest caz nu este necesara nici motivarea, nici acordarea unui termen de preaviz.
- Angajatorul nu isi respecta obligatiile din contractul de munca – in aceasta situatie, angajatul trebuie sa indice in notificarea de demisie si o detaliere a obligatiilor respective neexecutate. Angajatorul, aflat in culpa, nu va avea dreptul la un termen de preaviz.
- Daca nu se incadreaza in variantele anterioare, angajatul nu trebuie sa motiveze plecarea, dar va trebui sa acorde angajatorului un termen de preaviz. Termenul exact este stabilit prin contractul colectiv de munca sau contractul individual de munca (maxim 20 de zile pentru functiile de executie si 45 de zile pentru cele de conducere). Angajatul trebuie sa stie ca angajatorul poate renunta discretionar la intreg sau o parte din termenul de preaviz.
Dupa incadrarea in unul dintre cazurile de mai sus, angajatul isi poate scrie demisia, deoarece notificarea trebuie facuta in scris. Nu exista o forma prestabilita, dar trebuie sa reiasa clar si neindoielnic intentia de a inceta contractul de munca prin demisie, precum si sa fie identificat angajatul si pozitia din care demisioneaza.
Notificarea de demisie trebuie comunicata angajatorului. Pentru a fi sigur, angajatul poate cere inregistrarea documentului la registratura angajatorului sau il poate trimite prin scrisoare cu confirmare de primire. Refuzul de inregistrare se sanctioneaza si da dreptul salariatului de a dovedi comunicarea prin orice mijloace de proba (ex. martori, e-mail). Anagajatul poate comunica direct prin e-mail daca este o forma de comunicare recunoscuta intre angajat si angajator, dar trebuie verificat de la caz la caz.
Angajatul trebuie sa aiba in vedere ca nu va putea sa isi retraga demisia dupa ce a comunicat-o angajatorului, cu exceptia cazului in care acesta din urma este de acord cu acest demers, chiar si implicit.
Ce trebuie sa faca angajatorul
In primul rand, angajatorul trebuie sa inregistreze notificarile de demisie. Pe langa posibilitatea angajatului de a proba prin orice mijloc demisia, in caz contrar, angajatorul poate fi si amendat cu pana la 3.000 RON pentru refuz.
Daca demisia este cu preaviz, notificarea va reprezenta momentul de incepere a curgerii acestuia. In functie de aportul respectivului angajat, angajatorul poate decide sa renunte la o parte sau la intreg preavizul. Daca nu renunta la preaviz, ambele parti vor fi tinute de toate obligatiile din contractul de munca in aceasta perioada.
Angajatorul nu este nevoit sa emita un document in sensul incetarii contractului prin demisie, de tipul unei decizii de incetare. Acesta poate elabora o decizie prin care sa constate sau se ia act de demisie si de consecinta incetarii contractului de munca.
Avand in vedere executarea normala a contractului de munca in perioada de preaviz, angajatorul poate aplica, daca apar abateri disciplinare, sanctiunile necesare. Sanctionarea ar trebui efectuata inainte de incetarea contractului, iar, daca se stabileste masura concedierii, trebuie efectuata o analiza atenta pentru a determina daca aceasta este conforma cu legislatia muncii.
Angajatul care demisioneaza ar putea sa mai aiba zile de concediu de odihna ramase. In acest sens, este util ca angajatorul sa verifice daca angajatul doreste sa le planifice in perioada de preaviz. Altfel, acestea vor trebui platite la incetarea contractului.
Va atragem atentia ca angajatorul trebuie sa inregistreze in REVISAL incetarea contractului, cel tarziu la data incetarii. Nu trebuie sa uitati nici sa ii eliberati angajatului o adeverinta ce sa ateste activitatea desfasurata, durata activitatii, salariul, vechimea, precum si un extras din registrul salariatilor.
Nu in ultimul rand, angajatorul trebuie sa aiba in vedere la lichidare interdictiile de retinere din salariu prevazute de lege.
Cheltuielile cu formarea profesionala
In cazul in care angajatul si angajatorul au incheiat un act aditional prin care angajatorul a suportat costurile formarii profesionale a angajatului, cu obligatia acestuia de a ramane in companie pentru o anumita perioada de timp, trebuie facute doua precizari. Pe de o parte, angajatul va putea sa isi dea demisia si in acest caz, in conditiile enumerate anterior. Pe de alta parte, angajatorul va trebui sa fie despagubit de catre angajat pentru valoarea proportionala a costurilor de formare raportate la perioada pe care angajatul promisese sa nu paraseasca locul de munca.
3. Un nou inceput
Demisia poate reprezenta un moment dificil pentru ambele parti implicate, dar este si o cale spre un nou inceput.
Pentru angajati, recomandam sa va limitati din a exprima opinii defavorabile fata de fostul loc de munca sau fostii colegi. Pe langa pastrarea unei relatii amiabile, exista motive obiective, cum ar fi obligatii de confidentialitate, posibile litigii pentru prejudicii de imagine, posibilitatea de a avea proiecte comune pe viitor si posibilitatea de a avea nevoie de unele documente de la acesta, pe viitor sau de recomandari.
Angajatorul trebuie sa stie ca ramane obligat sa elibereze, la solicitarea fostului angajat, copii din registrul angajatilor sau o adeverinta privind activitatea desfasurata, in cel mult 15 zile de la data solicitarii fostului angajat.
Acest material a fost redactat de av. Cosmin Maga si a fost publicat anterior pe site-ul portalhr.ro