Prin OUG 34/2020[i] , Guvernul Romaniei a suspendat de la aplicare acele norme legale care privesc transparenta decizionala si dialogul social pentru proiectele de acte normative. Fiind vorba de o exceptie de la cadrul normativ normal, generata de situatia de urgenta, domeniul de exceptare a fost limitat din doua perspective: una temporala (pe durata starii de asediu sau a celei de urgenta) si una legata de finalitate (acele masuri care sunt aplicabile pe durata starii de asediu sau a starii de urgenta, ori care sunt o consecinta a instituirii acestei stari).

Ratiunea acestor exceptii este simpla: luarea unor masuri urgente care, tocmai datorita unei situatii exceptionale, nu pot trece prin toti pasii legislativi firesti.

Transparenta decizionala si dialogul social reprezinta elemente fundamentale de implicare a cetateanului si a celor interesati in deciziile legislative, mai ales in cele luate de catre administratia publica centrala sau locala. Lipsa unei astfel de consultari s-a constatat ca are efecte negative atat pentru autoritatea publica, cat si pentru destinatarii actelor. Astfel, in lipsa unei consultari, frecventa modificarilor actelor este crescuta ceea ce genereaza instabilitate legislativa si lipsa increderii in autoritati.

Dimpotriva o consultare publica are efecte benefice prin implicarea celor interesati si dezbaterea realitatilor practice care isi cauta o rezolvare legislativa.

Importanta consultarii publice este determinata si de consecincele legale, lipsa acesteia ducand la nulitatea actelor adoptate prin eludarea transparentei decizionale. Trebuie subliniat ca instantele de judecata, in analiza de legalitate pe care o fac, au in vedere si elementele calitative ale acestei consultari, respectiv ca aceasta sa aiba un caracter efectiv care este reliefat prin:

  • prisma intervalului de timp pe care persoanele interesate il au la dispoziție pentru a formula observații in functie de amploarea și complexitatea proiectului;
  • analiza din care sa reiasa ca, in mod obiectiv, o persoană diligentă și prudentă a avut timpul fizic necesar pentru a participa in mod efectiv la procedura de consultare.

In perioada starii de urgenta, autoritatile publice (ne referim in mod special aici la administratia publica centrala si la cea locala) au continuat sa adopte acte administrative cu caracter normativ. O parte din acestea nu contin prevederi legate de masuri de combatere a pandemiei COVID 19 si nici nu sunt o consecinta a institurii starii de urgenta. Alte autoritati au ales sa emita acte normative mixte, care cuprind atat prevederi in legatura cu pandemia COVID 19, dar si prevederi care nici nu au un caracter urgent, nici nu au vreo legatura cu starea de urgenta.

Consideram ca toate prevederile care nu se incadreaza strict in exceptia referitoare la transparenta decizionala si dialogul social instituita prin OUG 34/2020, nu pot fi adoptate fara parcurgerea traseului legal firesc de consultare publica.

In opinia noastra, actele care nu legatura cu pandemia COVID 19, adoptate in aceasta perioada cu eludarea normelor referitoare la transparenta decizionala, sunt anulabile.  Intrebarea care se pune insa este: ce se intampla in cazul unui act administrativ normativ care contine atat prevederi in legatura cu Pandemia COVID 19, cat si prevederi care nu au legatura cu Pandemia COVID 19?

In primul rand, consideram ca astfel de acte mixte nu ar trebui adoptate in aceasta perioada, in sensul “amestecarii” celor doua tipuri de prevederi, ci ar trebui adoptate acte diferite pentru reglementarea situatiilor in legatura cu pandemia COVID 19, respectiv pentru cele care nu au legatura cu pandemia. In al doilea rand, in masura in care un astfel de act este adoptat in aceasta maniera, acesta va fi partial anulabil, in ceea ce priveste acele prevederi care nu au legatura cu Pandemia COVID 19 si pentru care nu a fost realizata consultarea publica.

In final, apreciem ca autoritatile publice ar trebui sa manifeste o atentie sporita si sa se asigure ca exceptiile instituite in aceasta perioada sunt utilizate in mod legal, exclusiv in scopul pentru care acestea au fost adoptate: combaterea pandemiei COVID 19 si a efectelor negative generate de aceasta. Orice extindere a exceptiilor peste scopul legal, din dorinta de a beneficia de dispozitia referitoare la suspendarea obligatiei de consultare publica, echivaleaza cu un abuz de drept si de putere. O astfel de maniera de aplicare nu doar decredibilizeaza autoritatea publica centrala sau locala dar face ca aceste prevederi sau acte adoptate prin eludarea prevederilor legale sa fie anulabile.

*****

[i] Ordonanţa de urgenţă nr. 34/2020 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu şi regimul stării de urgenţă