Publicata in Monitorul Oficial cu numarul 1009 in data de 16.12.2019 Hotararea 914/2019 (“HG”) privind stabilirea cadrului institutional si a unor masuri pentru punerea in aplicare a Regulamentului (UE) 2018/302 al Parlamentului European si al Consiliului din 28 februarie 2018 privind prevenirea geoblocarii nejustificate si a altor forme de discriminare (…) (“Regulamentul”) a intrat in vigoare la data de 15.01.2020.

Regulamentul, act normativ de aplicare directa in dreptul national, clarifica o serie de drepturi importante pentru consumatorii europeni care doresc sa achizitioneze bunuri sau servicii online din alte tari membre UE, eliminand discriminari sub aspectul restrictionarii accesului la bunuri sau servicii ce ar putea rezulta din nationalitate sau localizarea geografica in interiorul granitelor UE. Regulamentul vizeaza aspecte precum: accesul la interfete online, accesul la bunuri si servicii, si nediscriminarea din motive legate de plata.

Prin hotarare sunt preluate definitiile notiunilor de “consumator”, “client” si “comerciant” din Regulament:

  • „consumator” inseamna orice persoana fizica care actioneaza in alte scopuri decat cele legate de activitatea sa comerciala, economica, artizanala sau profesionala;
  • „client” inseamna un consumator care detine cetatenia sau nationalitatea unui stat membru sau isi are domiciliul intr-un stat membru, sau o intreprindere care isi are sediul intr-un stat membru si care beneficiaza de prestarea unui serviciu sau achizitioneaza sau intentioneaza sa achizitioneze un bun in Uniune exclusiv pentru utilizare finala;
  • „comerciant” inseamna orice persoana fizica sau orice persoana juridica, indiferent daca se afla in proprietate publica sau privata, care actioneaza, inclusiv prin intermediul unei alte persoane care actioneaza in numele sau in contul comerciantului, in scopuri legate de activitatea comerciala, economica, artizanala sau profesionala a comerciantului.

Art. 5 din HG stabileste urmatoarele contraventii pentru care prevede sanctiuni cu amenda de la 5.000 lei pana la 50.000 de lei, urmatoarele fapte:

  1. nerespectarea de catre comerciant a cerintei de a nu bloca si a nu limita accesul clientului la interfata online a comerciantului, in conditiile art. 3 alin. (1) din Regulament;
  2. nerespectarea de catre comerciant a cerintei de a nu redirectiona clientul catre o versiune diferita a interfetei online, in conditiile art. 3 alin. (2) prima teza din Regulament;
  3. nerespectarea de catre comerciant a cerintei de a solicita clientului consimtamantul explicit in cazul redirectionarii catre o versiune diferita a interfetei online, in conditiile art. 3 alin. (2) prima teza din Regulament;
  4. nerespectarea de catre comerciant a cerintei de a asigura clientului accesul cu usurinta la versiunea interfetei online la care acesta a incercat initial sa aiba acces, atunci cand redirectionarea s-a realizat cu consimtamantul explicit al clientului, in conditiile art. 3 alin. (2) teza a doua din Regulament;
  5. nerespectarea de catre comerciant a cerintei de a oferi o explicatie clara si specifica clientului cu privire la motivele pentru care este necesara blocarea ori limitarea accesului sau redirectionarea la o interfata online, in conditiile art. 3 alin. (3) teza a doua din Regulament;
  6. nerespectarea de catre comerciant a cerintei de a oferi explicatia prevazuta la lit. e) in limba interfetei online la care clientul a incercat initial sa aiba acces, in conditiile art. 3 alin. (3) teza a treia din Regulament;
  7. nerespectarea de catre comerciant a cerintei de a nu aplica bunurilor sau serviciilor sale conditii generale de acces diferite, in conditiile art. 4 alin. (1) din Regulament;
  8. nerespectarea de catre comerciant a cerintei de a nu aplica, in cadrul tranzactiilor de plata care se incadreaza in seria de mijloace de plata acceptate de acesta, conditii diferite pentru o operatiune de plata, in conditiile art. 5 alin. (1) din Regulament.

Putem asadar extrage urmatoarele obligatii:

de a nu bloca si a nu limita accesul clientului la interfata online a comerciantului,

– de a nu redirectiona clientul catre o versiune diferita a interfetei online,

– de a solicita clientului consimtamantul explicit in cazul redirectionarii catre o versiune diferita a interfetei online, de a asigura clientului accesul cu usurinta la versiunea interfetei online la care acesta a incercat initial sa aiba acces, atunci cand redirectionarea s-a realizat cu consimtamantul explicit al clientului,

– de a oferi o explicatie clara si specifica clientului cu privire la motivele pentru care este necesara blocarea ori limitarea accesului sau redirectionarea la o interfata online,

– de a nu aplica bunurilor sau serviciilor sale conditii generale de acces diferite, in conditiile art. 4 alin. (1) din Regulament;

– a nu aplica, in cadrul tranzactiilor de plata care se incadreaza in seria de mijloace de plata acceptate, conditii diferite pentru o operatiune de plata, in conditiile art. 5 alin. (1) din Regulament.

Reprezentantii ANPC, in situatia in care clientul este consumator, si reprezentantii Ministerului Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor, in cazul in care clientul este o intreprindere constata contraventiile mentionate anterior si stabilesc sanctiunile aplicabile, in limitele legale.

Nu in ultimul rand, se stabileste posibilitatea ca, in urma controalelor dispuse de catre ANPC cu privire la aplicarea prevederilor din Regulament, daca este cazul in urma contralelor, sa fie sesizat Consiliul Concurentei cu privire la posibile incalcari ale regulilor de concurenta.

Intrarea in vigoare a fost initial amanata cu 30 de zile de la publicare, in prezent Hotararea de Guvern 914/2019 fiind aplicabila din data de 15.01.2020. Pentru mai multe detalii contactati Mihai & Co. Business Lawyers.